Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oliver Wanner van Giovanelli AG

"Costa Ricaanse telers stappen steeds meer over op verwerkte producten"

Bij de Zwitserse fruitimporteur Giovanelli is het Costa Ricaanse seizoen nu officieel van start gegaan met de aankomst van de eerste verscheepte ready-to-eat ananassen enkele weken geleden. "Pas vanaf september/oktober zullen er grotere ladingen uit het Midden-Amerikaanse land komen," vertelt Oliver Wanner, productspecialist bij het Zwitserse fruithandelsconcern. Volgens hem staat er een moeilijk seizoen voor de deur, onder andere vanwege de aanhoudend gespannen vrachtsituatie en een areaalafname in Costa Rica.

De prijzen op de ananasmarkt zijn nog steeds hoog en stabiel vanwege de hoge vrachttarieven, aldus Oliver. "De Costa Ricaanse ananastelers hebben tijdens de crisis veel geld verloren en zijn op zoek naar nieuwe afzetkanalen om hun voortbestaan veilig te stellen. In plaats van ananas voor de versmarkt stapt men nu steeds meer over op verwerkte producten, bijvoorbeeld voor de vruchtensapindustrie. Dat heeft gevolgen voor het aanbod. Dit jaar zal het aanbod uit Costa Rica al 15 procent kleiner uitvallen."

Costa Rica nog steeds marktleider
Tijdens de natuurlijke bloeiperiode in juli en augustus komen de eerste hoeveelheden MD2-ananassen van de nieuwe oogst op de markt, in september en oktober neemt het aanbod aan Costa Ricaanse goederen geleidelijk toe, waarna in de winter het klassieke hoogseizoen begint. Oliver: "In de zomer is de vraag kleiner en wordt de markt niet alleen bediend door Costa Rica, maar ook door goederen uit Panama, Colombia en West-Afrika. Over het geheel genomen is Costa Rica nog steeds marktleider met een marktaandeel van 60-70 procent, terwijl Panama en Ecuador in de afgelopen jaren hun achterstand steeds meer hebben ingehaald."


Zowel in de ananas- alsook in de mango-import zijn de luchtvrachttarieven deels meer dan verdubbeld.

Een aanzienlijk deel van het aanbod van Giovanelli gaat naar de Zwirtserse retail of levensmiddelhandelaren in andere Europese landen. De rest wordt via de stand op de Engrosmarkt Zürich verkocht, schetst Oliver. "Grote ananassen, maat 5 of 6, met een gewicht van circa 1,8 kg per stuk, zijn het populairst in het premiumsegment. Kleinere formaten, maat 8 tot 10, gaan daarentegen naar de discounters. Dankzij onze productvariëteit en de goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben we een goede positie in de Europese fruitsector kunnen veroveren. Bij ingevlogen mango's bijvoorbeeld horen we inmiddels tot de vooraanstaande aanbieders van Europa."

Foto's: Giovanelli Fruchtimport AG 

Voor meer informatie:
Oliver Wanner
Giovanelli Fruchtimport AG
Schaffhauserstrasse 200
CH-8500 Frauenfeld, Zwitserland
Tel: +41 52 728 09 09
info@giovanelli.ch 
www.giovanelli.ch 

Publicatiedatum: