Uvasdoce:

"Dit jaar geen druiven met pit meer"

Het was half juli toen Uvasdoce de eerste Candy Snaps druiven in Alicante oogstte. Het bedrijf verwacht een goede vraag dit seizoen, mede dankzij de goede kwaliteit van het fruit.

"In week 30 plukten we de eerste rode en witte pitloze druiven en vanaf vorige week hebben we al aanzienlijke volumes waarmee we al onze klanten kunnen bedienen", vertelt Miriam Cutillas van de verkoopafdeling van Uvasdoce.

"In mei en juni was de vraag zeer goed. We konden de vraag zelfs niet bijbenen. Dat had te maken met het beperkte aanbod van meloen, watermeloen en steenfruit. We vertrouwen erop dat de interesse in druiven hoog zal blijven. Het zal alvast niet aan de kwaliteit liggen mocht de vraag iets dalen, want die is best hoog dit jaar. We werken nu al 4 jaar met het ras Candy Snaps en ik durf te stellen dat de kwaliteit dit jaar echt hoge toppen scheert!", beweert Miriam. "Ook al zijn de teeltkosten aanzienlijk gestegen, de verkoopprijzen kunnen we niet te fors verhogen, want dan zou de consumptie wel eens kunnen terugvallen", voegt ze eraan toe.

Het bedrijf uit Alicante zal dit jaar tussen de 8 en 10% meer product van eigen teelt op de markt brengen en 45% meer importdruiven buiten het Spaanse seizoen. Voor dit seizoen is het pakstation uitgebreid met een extra lijn en zijn er 100 extra werknemers aangeworven.

"Ook volgend jaar en het daaropvolgende seizoen zullen we verder groeien. Dit seizoen ronden we de rassenvernieuwing in ons bedrijf af. We zijn daarmee in 2010 begonnen. Dat heeft dus 12 jaar geduurd, een getal dat emblematisch* is voor ons bedrijf", grapt Miriam. "Dit is dan ook het eerste jaar waarin we geen enkele kilo druiven met pit op de markt zullen brengen. Er is zeker nog een marktniche voor druiven met pit, maar die wordt steeds kleiner en we specialiseren ons liever in pitloze druiven."

"De afgelopen jaren zijn we er in Spanje in geslaagd om ervoor te zorgen dat druiven jaarrond worden geconsumeerd. Het is geen seizoensproduct meer. Dit kon mede dankzij de rassenvernieuwing, want nu kunnen we druiven aanbieden met een betere smaak die aan de verwachtingen van de consument voldoet, maar ook dankzij een consistente kwaliteit vanuit meerdere herkomstlanden", zegt Miriam Cutillas. "Druiven worden steeds vaker in het winkelmandje gelegd", voegt ze eraan toe.

Hoewel Spanje de belangrijkste markt is voor Uvasdoce, exporteert het bedrijf ook naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Ierland en Zuid-Afrika en zoekt het naar afzetmogelijkheden in de Baltische landen, het Midden-Oosten en het Verre Oosten. "Dit jaar verzenden we voor het eerst onze Chuches de Uvasdoce (Snoepjes van Uvasdoce) voor kinderen in een speciaal verpakkingsformaat per vliegtuig naar de Verenigde Arabische Emiraten, waar volop ruimte is voor producten met toegevoegde waarde. Het per schip exporteren van druiven naar verre bestemmingen blijkt erg ingewikkeld en kostbaar. De vrachttarieven naar Zuid-Afrika zijn onbetaalbaar, maar we hopen toch tot een akkoord te komen met onze klanten", besluit de marketing- en salesmanager van het bedrijf.

*De naam van het bedrijf, Uvasdoce, bestaat uit twee woorden: "uvas", wat druiven betekent, en "doce", het Spaanse woord voor twaalf. Het verwijst naar het Spaanse gebruik om op oudejaarsavond, in de laatste halve minuut van het jaar, twaalf druiven naar binnen te werken zonder zich te verslikken… Het zou geluk brengen in het nieuwe jaar.

Voor meer informatie:
Miriam Cutillas (verantwoordelijke marketing)
Uvasdoce
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
03679 Monforte del Cid (Alicante) - Spanje
Tel.:+34 659670964
info@uvasdoce.com 
www.uvasdoce.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven