Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anevo Trading

"De stemming op de Duitse markt is zeer somber"

De pruimenoogst werd uitgesteld vanwege hevige stormen en hagelbuien. Anneliese Vollweiler van Anevo Trading kon daarom pas afgelopen weekend of aan het begin van deze week de eerste ladingen van het ras Čačaks Schöne, ook wel Lepotica genaamd, verwachten.

Rechts op de foto: Anneliese Vollweiler met haar zoon Jan Vollweiler, die haar zal opvolgen bij Anevo Trading.  

Goede oogst, lagere prijzen dan vorig jaar
"Vanwege het noodweer waren de Duitse pruimen sneller rijp dan de Servische. Ook Bosnië, waar nog met de convertibele mark wordt betaald, was er vroeger bij dan Servië. Daarvan afgezien zijn de prijzen in Servië zo'n 0,20 tot 0,30 euro hoger dan de prijzen van het Bosnische aanbod. Dat hangt onder andere samen met het feit dat Rusland veel opkoopt. Van kersen tot aan nectarines en perziken: bijna alles wordt door Rusland ingekocht. Ook Polen kwam met veel belangstelling en geld naar Servië om zich van steenfruit te voorzien", zegt Anneliese.

Hoewel er ook een zekere vraag is in Duitsland, zijn de Duitse consumenten vooral gericht op het Duitse aanbod, gevolgd door EU-goederen, voornamelijk uit Italië. "Pas daarna komen derde landen zoals Servië in het spel. De pruimen zijn van goede kwaliteit. Bovendien kan Servië goede hoeveelheden aanbieden tegen prijzen die zelfs lager zijn dan vorig jaar, maar vergeleken bij het Bosnische aanbod is Servië nog steeds duurder", stelt Anneliese vast. 

Lange houdbaarheid dankzij Smart Fresh
De goederen komen uit hooggelegen gebieden van maximaal 1000 meter hoogte. Het seizoen is rond 1 juli begonnen en zal nog tot ongeveer eind september duren. "Dankzij Smart Fresh zijn we echter nog tot eind oktober in staat om pruimen te leveren. Smart Fresh biedt de mogelijkheid om de goederen te bewaren zonder dat de kwaliteit eronder lijdt." Hierbij gaat het vooral om pruimen van 40-50 mm, die op de Duitse markt niet zo populair zijn als de pruimen van 32-35 mm.

Pruimen worden altijd op inwisselbare europallets geleverd, in eenheden van 6 kg. "Kleine verpakkingen worden in Duitsland geportioneerd, zodat ze opnieuw gesorteerd kunnen worden. Zodra het Duitse pruimenseizoen over ongeveer 14 dagen is afgelopen, gaan we tot september verder met het volgende ras, Stanley. Met Smart Fresh kunnen we de houdbaarheid met vijf tot acht weken verlengen."

Rusland nog steeds een sterke koper
Terwijl er afgelopen jaar nog duizenden tonnen goederen uit Moldavië naar Duitsland getransporteerd werden, ziet Anneliese dit jaar geen verkeer naar Duitsland. "De goederen worden mogelijk alleen aan Rusland verkocht. Rusland koopt wat ze krijgen kan. Levensmiddelen staan tenslotte niet op de embargolijst zoals dual-use goederen." Vooral goederen zoals morellen, maar ook ander steenfruit wordt tegen topprijzen aan Rusland verkocht.


Abrikozen van het ras Donaurose c.q. Marille

Roodgroene nectarines, die speciaal voor de Russische markt geteeld worden, worden in Duitsland nauwelijks verkocht. "De stemming op de Duitse markt is zeer somber, want de consumenten geven zo weinig mogelijk uit en zijn eigenlijk alleen geïnteresseerd in goedkope goederen. Regionale kersen lijken ook minder te worden gekocht, aangezien men vooral Turkse of Griekse kersen koopt, waarvan sommige voor de helft van de prijs worden aangeboden. Consumenten in Duitsland zijn vooral gericht op de prijzen."   

Teelt van biologische goederen stagneert
"Iedereen wil op vakantie", meent Anneliese. "Levensmiddelen hebben daardoor geen topprioriteit meer en de mensen zijn gericht op de goedkoopste goederen. Dat hoor ik ook van mijn klanten. En ook al groeit de markt voor biologische levensmiddelen, de teelt staat lang niet meer zozeer op de voorgrond. Vooral omdat de clientèle waarschijnlijk ook uit een vrij beperkt aantal, meestal bevoorrechte huishoudens bestaat, mensen die er werkelijk in geïnteresseerd zijn. Inmiddels zijn er echter ook voordelige biologische producten bij de discounters te koop. Men kan zich hierbij echter afvragen in hoeverre deze goederen daadwerkelijk overeenkomen met biologische kwaliteit."

Foto's: Anevo Trading GmbH

Voor meer informatie:
Anneliese Vollweiler
Anevo Trading GmbH
Fraunhoferstraße 16
D-91058 Erlangen, Duitsland
Tel (Duitsland): +49 (0) 170 581 79 70
Tel (Servië): +381 (0) 63 611 855
info@anevo.de
www.anevo-trading.com

Publicatiedatum: