Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Amazon Specialties S.A.C. (Peru)

"Markt voor superfoods groeit wereldwijd na de pandemie"

Het Amazonewoud in Peru wordt beschouwd als een van de meest biodiverse ecosystemen ter wereld. Het herbergt unieke groente- en fruitsoorten die al eeuwenlang deel uitmaken van het voedingspatroon van de inheemse bevolking en die we graag aanduiden als superfoods. Vele van die soorten zijn vandaag de dag evenwel nog grotendeels onbekend. Aangezien de vraag naar dergelijk superfood op de wereldmarkt toeneemt, werken bedrijven als Amazon Specialties eraan om het toegankelijk te maken voor consumenten over de hele wereld, waarbij ze er tegelijkertijd over waken dat de buitengewoon waardevolle natuurlijke omgeving in stand wordt gehouden en de levensomstandigheden van inheemse gemeenschappen worden verbeterd.

"Dit initiatief werd 15 jaar geleden opgestart door mijn zakenpartner Aurelio Loret de Mola. Het begon als een non-profitorganisatie", vertelt Marco Fernández-Concha. "Zodra hij zijn studie had afgerond aan de universiteit, ging hij naar de jungle om sociale en educatieve projecten in de Amazone-gemeenschappen op te zetten, en dan vooral ecologisch duurzame tuinbouwprojecten."

"De meeste telers in het Amazonegebied hebben kleine percelen van 0,5 tot 2 hectare sinds de landverdeling naar aanleiding van de Wet op de Landbouwhervorming in de jaren ‘70. Het is meestal niet genoeg om hen een waardig inkomen te bezorgen, dus besloten we hen te helpen om de kwaliteit van hun teelt te verhogen, verspilling te verminderen en hun producten op de markt te brengen."


Physalisteelt

"In het begin gebruikten we onze eigen transportmiddelen om hun oogst naar Lima en andere distributiecentra te brengen, zodat ze wat meer geld voor hun waar konden krijgen. In 2016 hebben we dan Amazon Specialties opgericht", vertelt Marco. "Vandaag de dag werken we samen met meer dan 4.500 telers en 24 coöperaties in het Peruaanse Amazonegebied. De helft van onze teelt bestaat uit cacao en cacaoderivaten die we verkopen aan ambachtelijke chocolatiers over de hele wereld, en de andere helft zijn derivaten van Peruaanse superfoods uit de jungle en de bergen."


Een perceel met yacon

"Naast de populaire superfoods, zetten we ook andere, minder bekende verse producten af waarnaar de vraag steeds meer toeneemt, zoals bijvoorbeeld yacon, kurkuma, gember, physalis, paranoot, camu camu of lucuma, maar ook sacha inchi, een peulvrucht met een hoog gehalte aan essentiële aminozuren, of paarse maïs, het voedsel met de hoogste concentratie anthocyanines ter wereld."

Het assortiment van superfoods wordt vervolledigd door onder andere mocambo, maca, mesquite, pecannoot of moringa. "Onlangs hebben we een contract getekend met een Californisch bedrijf dat ons de middelen geeft om een perceel moringa biologisch te certificeren. Het wordt het eerste in zijn soort in Peru. Dit gaat een opening creëren tot een zeer grote markt voor de Peruaanse telers", verwacht hij.


Aurelio Loret de Mola (rechts) in Tingo María

Certificeringen verhogen winstkansen maar zijn niet toegankelijk voor arme gemeenschappen
Het behalen van de biologische certificering wordt een mijlpaal en zal een boost geven aan de Peruaanse moringateelt, maar Marco Fernández-Concha geeft aan dat er rekening moet worden gehouden met de capaciteit van de telers en de coöperaties uit het Amazonegebied om het certificeerproces economisch het hoofd te bieden.

"De producten van onze telers zijn op alle mogelijke vlakken volledig biologisch. We bevinden ons midden in de jungle waar onze bananen, papaja’s of mocambo’s broederlijk naast andere typische Amazonebomen groeien. Wat kan er nog meer biologisch zijn dan dit? We zouden eigenlijk geen sticker nodig moeten hebben om het te garanderen. Kleinschalige en middelgrote telers, en zelfs kleine coöperaties, hebben niet de zes-, zeven- of achtduizend dollar die de certificering van hun percelen jaarlijks kost."


Gembertelers

"Ik begrijp dat de klant die in de supermarkt koopt aan de hand van een sticker wil zien of een product biologisch is, maar als het exportbedrijf transparant kan zijn, kan het de consument ook laten zien dat het biologische producten op de markt brengt. De enige manier voor deze kleinschalige en middelgrote telers om te groeien is niet het kostenplaatje vergroten, maar snijden in de kosten die niet echt nodig zijn. Hetzelfde geldt voor Fairtrade. Het is erg duur om dat label te verkrijgen, wat paradoxaal genoeg in tegenspraak is met de eigen doelstellingen van de organisatie, namelijk eerlijke handel."


Telers in Huancayo

Transparantie en duurzaamheid
"We zetten onze producten over de hele wereld af. Ongeveer 40% van onze omzet draaien we in Europa, waar we nu nog fors aan het uitbreiden zijn, 40-50% exporteren we naar Noord-Amerika en de overige 10-20% naar Azië, Australië en Nieuw-Zeeland", legt Marco uit. "De markt voor superfoods groeit wereldwijd, vooral na de pandemie. We zijn in 2016 begonnen als leveranciers van Peruaanse tussenhandelaren en exporteurs. Onze eigen export ging in 2018 van start met de eerste zendingen naar Zuid-Korea. In 2109 voegden we daar Canada aan toe, in 2020 de Verenigde Staten en in 2021 heel Europa en Nieuw-Zeeland. We zien een zeer positieve groei. Het lastigste is de logistiek en de vertragingen. We hebben klanten die zeggen dat containers uit Afrika of India 5-6 maanden later op bestemming komen."


Paranoten

"Door deze vertragingen in de export moeten we de telers met wie we samenwerken nog meer vooruitbetalen", benadrukt Marco. "We helpen zeer arme gemeenschappen waarvoor bedragen die voor ons minimaal zijn, een groot verschil maken. We kunnen van hen dus niet verlangen dat ze maanden wachten om hun winst te zien. Onze klanten begrijpen dit en door op deze manier met ons samen te werken, maken ze deel uit van een moreel correct systeem. Al wie op zoek is naar transparantie en kleinschalige en middelgrote telers in de Peruaanse Amazone wil helpen, nodigen we uit om contact met ons op te nemen."

Voor meer informatie:
Amazon Specialties S.A.C.
Tel: +1 604 551 2283
marco@cacaolife.pe
https://cacaolife.pe

Publicatiedatum: