Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rusland

"Turkse exporteur verdubbelt afzet ingevlogen kersen"

Nog enkele weken en dan is het Turkse kersenseizoen ten einde. Hoewel er in Europa minder vraag was, verklaart een exporteur dat ze erin geslaagd zijn om de concurrentie in Californië voor te blijven. Door de problemen in Europa was ook Rusland een goede afzetmarkt voor de kersen uit Turkije.

Coskun Eren, marketing manager voor de Turkse exporteur van verse producten Eren, verklaart dat hun kersenseizoen bijna ten einde loopt, maar dat het seizoen over het algemeen bevredigend was: "Ik moet zeggen dat het kersenseizoen over het algemeen goed was. De westelijke oogstgebieden hadden goede volumes, terwijl de centrale en oostelijke oogstgebieden lagere volumes hadden in vergelijking met vorig jaar. Dit werd vooral veroorzaakt door de extreem koude winter. Door het lagere volume waren de kersen groter, waardoor het product goed verhandelbaar was. De prijzen waren redelijk, de kwaliteit was goed, maar de handelarens moesten voorzichtig zijn, vooral omdat veel regio's in één keer worden geoogst. We moeten nog twee tot drie weken oogsten, daarna sluiten we het seizoen af."

De Turkse kersen hadden een voordeel ten opzichte van hun Californische concurrenten, legt Eren uit: "Dit jaar heeft Eren het beter gedaan dan de voorgaande jaren. Vooral op het gebied van luchtvracht zijn Californische kersen onze grootste concurrent en het feit dat zij wat later in het seizoen zijn, heeft de ruimte die wij hebben voor export vergroot. Het resultaat is dat we in luchtvracht minstens dubbel zoveel hebben geëxporteerd als het jaar hiervoor. Het feit dat Rusland en de EU nog steeds problemen hebben, heeft ook onze export naar Rusland dit jaar versterkt en wij hebben ook het volume van de vrachtwagenorders verhoogd. De EU-export was dit seizoen ondermaats, maar over het algemeen hadden we een goed seizoen. Onze belangrijkste markten waren Rusland, Wit-Rusland, Noord-Amerika en de markten in het Verre Oosten."

"Omdat bepaalde oogstgebieden vrij snel klaar waren, nam de druk toe om de kersen uit meer gebieden tegelijk te oogsten," zegt Eren. "Onze grootste uitdaging dit jaar was dat de oogstgebieden een beetje te snel klaar waren. Normaal gesproken heeft Turkije meer dan 10 grote zones waar je kersen kunt oogsten voor de export; als exporteur beweeg je langs deze zones naarmate het seizoen vordert. Normaal ben je in twee of maximaal drie zones tegelijk om de beste kwaliteit te krijgen, maar dit jaar waren sommige zones erg snel klaar en moesten we in vier of vijf zones tegelijk oogsten om aan de vraag te voldoen. Dit was lastig, aangezien we interne kwaliteitsprocedures en analyseprocedures hebben waaraan we moeten voldoen; vijf teams in vijf verschillende steden hebben en alles tegelijk bedienen en coördineren was een hele opgave."

De lagere vraag in de Europese Unie betekende dat de prijzen van Turkse kersen eigenlijk lager waren dan ze hadden kunnen zijn: "Aan het begin van het seizoen waren de prijzen hoog, zoals gebruikelijk. Ze waren echter niet zo hoog als je de prijzen vergelijkt met het gebruikelijke seizoensverloop. Daardoor konden we vroeg beginnen en Californië op veel gebieden voor zijn. De gemiddelde prijs van het seizoen was betaalbaar, ik vermoed dat de EU en de lagere vraag ter plaatse dit jaar de prijs hebben gedrukt."

"Voordat het seizoen is afgelopen, gaan we nog een paar weken door met het verschepen van de producten en proberen we zo goed mogelijk aan de vraag te voldoen. We hebben een religieuze feestdag voor de boeg, dus we houden een korte pauze en gaan dan weer verder. Grotere maten betekenden een beter verkoopbaar product, maar je moet meerdere teams non-stop laten oogsten als je lagere volumes kersen hebt, en dat is niet iets wat elke exporteur kan doen. Dit jaar hebben we het mooi voor elkaar gekregen, en het werpt zijn vruchten af!" besluit Eren.

Voor meer informatie:
Coskun Eren
Eren
Tel: +90 533 695 5802
coskun@erentarim.com 
freshanatolia.com  

Publicatiedatum: