Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dr. Hans-Christoph Behr, AMI, op het European Convenience Forum 2022

"Bij vers gesneden producten gaat het in Duitsland hoofdzakelijk om salades"

Het Verenigd Koninkrijk is qua omzet de grootste markt voor convenienceproducten binnen Europa, aldus dr. Hans-Christoph Behr, marktdeskundige van de Agrarmarkt Informationsgesellschaft (AMI). Italië laat ook goede verkoopcijfers zien, terwijl Duitsland ergens onderaan in de ranglijst staat. "Bij vers gesneden producten gaat het in Duitsland hoofdzakelijk om salades. Groenten, uien en wortelen zijn in de Duitse supermarkt bijna niet in gesneden vorm te vinden", zegt Hans-Christoph. De situatie in de supermarkten is echter niet te vergelijken met de out-of-home markt en de discounters. 


Hans-Christoph Behr op het European Convenience Forum 

Pieken noch dalen in de sector vers gesneden producten
"De markt voor vers gesneden salades is in veel landen verzadigd; in Frankrijk is er geen groei meer. Corona heeft de omzetten niet per se doen dalen, maar ook niet doen stijgen zoals bij andere levensmiddelen. Dat is niet zo verwonderlijk, want als een groot argument voor convenienceproducten tijdsbesparing is, dan valt dit argument weg als mensen thuiswerken of werktijdverkorting krijgen. Mensen hebben dan immers tijd en willen uitgebreider koken", zegt Hans-Christoph. Over het geheel genomen is de sector vers gesneden producten noch merkbaar gekrompen, noch gegroeid. "Vers gesneden fruit kan eveneens stagnerend worden genoemd. Ook wat betreft de uitgaven ziet het er niet beter uit."

Fruitsalades zijn ook geen "grote hardloper". Hans-Christoph vertelt dat sociaal-demografisch gezien de grootte van een huishouden doorslaggevender is dan leeftijdsverschillen. Want met name kleinere huishoudens kopen meer convenienceproducten. "Inkomensafhankelijkheid speelt ook niet per se een rol. We hebben ook migrantenhuishoudens onderzocht. Zij kopen weliswaar bovengemiddeld veel verse groenten, maar dit heeft geen betrekking op vers gesneden producten."

Minder belangstelling onder "traditionele" groentenconsumenten
Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland, Baden-Württemberg en Bayern zijn volgens de resultaten van de AMI de "overgebruikers van verse groenten". Hans-Christoph: "Maar bij vers gesneden producten is Baden-Württemberg eerder een 'ondergebruiker'. We stellen vast dat vooral de regio's waarin traditioneel veel verse groenten en vers fruit geconsumeerd wordt, niet zo snel omschakelen." Omgekeerd worden vooral in Noord-Duitsland, oftewel Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Bremen en Hamburg, meer convenienceproducten geconsumeerd, omdat het daar minder traditioneel is om groenten te eten. "Kropsla wordt van oudsher minder geconsumeerd in deze regio's."

Huidige ontwikkelingen
Daarvan afgezien was er tot 2017 nog een gestage groei bij smoothies in de retail te zien. "Maar de rek is eruit. De afzet is duidelijk gedaald; de koopkracht ligt onder de 20 procent", vertelt Hans-Christoph.

Duurdere en grotere verpakkingen voor vers gesneden producten, die als hun eigen maaltijd fungeren, zouden vóór de pandemie in marktaandeel zijn gestegen en tijdens de pandemie weer zijn gedaald. "De hectische maaltijd op kantoor ontbrak bijvoorbeeld. Maar dat neemt nu langzaam weer toe." Afhankelijk van hoe de pandemie zich in de herfst van 2022 ontwikkelt, kunnen tegen die tijd ook weer betere cijfers worden verwacht. 

Voor meer informatie:
Dr. Hans-Christoph Behr
Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH
Dreizehnmorgenweg 10
D-53175 Bonn, Duitsland
Tel: +49 (0) 228 338050
info@AMI-informiert.de 
www.ami-informiert.de 

Publicatiedatum: