Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tibor Tot, directeur van Pfälzer over het abrikozenseizoen

"Abrikozen verkopen eigenlijk zichzelf wel"

In de Pfälzer Markthalle in Grünstadt is rond half/eind mei het abrikozenseizoen begonnen, deelt directeur Tibor Tot ons mee. "Het seizoen is sinds twee tot drie weken in volle gang en begon met Spaanse abrikozen, gevolgd door Italiaanse. Sinds kort kunnen we nu ook Frans product aanbieden, die tot de beste abrikozen behoren", aldus Tibor.

Kwaliteit van de Franse abrikozen
"Het gaat bij de Franse abrikozen meestal om oudere rassen, die aantrekkelijk van kleur zijn en zich onder meer kenmerken door mooie roodwangige vruchten die eenvoudig van de pit verwijderd kunnen worden. In tegenstelling tot in Spanje en Italië worden de abrikozen in Frankrijk ook iets later geoogst, de abrikozen rijpen hier al aan de boom. Dat is over het algemeen een bijzonder kenmerk van Frans steenfruit. Wanneer de nectarines bijvoorbeeld opnieuw rijpen zijn ze weliswaar ongeveer één derde duurder dan de Spaanse of Italiaanse nectarines, maar daar is de kwaliteit dan ook naar", zegt Tibor.

Vraag, aanbod en prijssituatie
Het abrikozenseizoen zal volgens Tibor nog minimaal tot in juli duren, en als de situatie goed is zelfs tot half augustus. Er zijn geen grenzen aan het aanbod: "Wij beginnen bij 1 kg en we kunnen tot wel 300-400 kratten per week aanbieden. Doordat ik niet aan één enkele teler gebonden ben, kan ik inkopen aan de hand van de vraag." Momenteel is de vraag weliswaar nog enigszins gematigd, maar Tibor verwacht in dit opzicht binnen één tot twee weken verbetering. "Abrikozen verkopen eigenlijk zichzelf wel."

Over het algemeen worden de abrikozen in de Pfälzer Markthalle in een basishoeveelheid van 5-6 kg verkocht. "Tijdens het hoofdseizoen over drie tot vier weken worden ze ook per 9 kg in houten kratten aangeboden. Dit neemt echter af, omdat er uit duurzaamheids-overwegingen steeds meer in wordt gezet op gestandaardiseerde statiegeldkratten of Europool kratten." De prijzen van steenfruit hoefden bovendien in het algemeen nauwelijks verhoogd te worden, wat verband houdt met de oorlog in Oekraïne en de situatie in Rusland.

Stabiele prijzen door het ontbreken van de Russische markt 
"Rusland is één van de grootste afnemers van Europees steenfruit. Daar wordt voor een goede kwaliteit bijna onvoorwaardelijk elke prijs betaald. Voor Franse perziken of tomaten van de beste kwaliteit betalen zij soms het dubbele of drievoudige van dat wat wij er hier in Duitsland voor kunnen krijgen. Door de lopende EU-sancties mogen veel producten niet naar Rusland geëxporteerd worden, waardoor de Europese telers en handelaren zich nu meer op de EU-markt richten", zegt Tibor. Hierdoor zijn de prijzen ook vrij stabiel. 

Optimalisatie van de leveringsroutes
Tibor richt zich met zijn bedrijf op de luxe gastronomie, de hotellerie, sterrenkeukens in het algemeen, bedrijfskantines en bejaarden- en verzorgingstehuizen. Soms levert hij ook aan de groothandel, ook hoofdzakelijk voor gastronomische klanten. Op de vrijdag voor het Pinksterweekend noteerde het bedrijf een goede verkoop aan zijn gastronomische klanten. 

"We hebben een eigen wagenpark waarmee we in een straal van 100-150 km direct aan onze klanten leveren. Met het oog op de huidige situatie zijn we met onze klanten speciale leveringsdagen overeengekomen en hebben we de leveringsroutes geoptimaliseerd, waar natuurlijk een concrete planning voor nodig is. Daarom hebben we de kosten nog steeds goed onder controle", zegt Tibor. "Ik heb ook al gehoord van leveranciers van een compleet assortiment dat zij leveringskosten aan hun prijzen toevoegen, wat begrijpelijk is. Het belangrijkste is echter om dat open en eerlijk met de klanten te communiceren."

Voor meer informatie:
Tibor Tot
Pfälzer Markthalle e.Kfm
Ferdinand-Porsche-Straße 13
D-67269 Grünstadt, Duitsland
Tel: +49 (0)6359 801640
info@pfaelzer-markthalle.de
www.pfaelzer-markthalle.de

Publicatiedatum: