Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Elena Ozeritskaya van Fresh Insight:

"Elke tomaat heeft zijn eigen flavor story"

Van oudsher zijn technologie en veredeling de drijvende krachten achter voedselinnovatie. Producten worden op de markt geïntroduceerd in de hoop dat ze aanslaan en er worden merken rondom één product, of zelfs één specifiek ras, ontwikkeld. 

Hierin begint verandering te komen vanwege de sterke toename van het aantal rassen en producten dat op de markt verkrijgbaar is. Fresh Insights, een onderneming die zich bezighoudt met inzichten, strategieën en concepten op het gebied van voeding, is van mening dat voedselmerken en innovaties ontwikkeld zouden moeten worden op basis van consumentenfeedback en -trends om waarde en betekenis toe te voegen op consumentenniveau. Het bedrijf richt zich op het ontwikkelen van categorievisies, go-to-marketstrategieën, conceptontwikkeling, consumentgestuurde co-creatie en smaakstorytelling, een aspect waarop verder wordt ingegaan in dit artikel. 

Elena Ozeritskaya, oprichter en directeur van Fresh Insight, licht één en ander toe: "Als sector laten we veel van de kwaliteiten en kenmerken van de verse groenten en fruit die we vermarkten onbenut. Kijk maar eens naar tomaten, die in de retail momenteel worden onderverdeeld op basis van het gebruik, zoals in salades, warme gerechten of als snack. Binnen deze segmenten zijn er nog volop mogelijkheden die momenteel niet worden benut. Zo zou er sprake van een verdere segmentatie kunnen zijn, en dan vooral op basis van smaak. De huidige termen die worden gebruikt om de smaak van tomaten te omschrijven, blijven beperkt tot 'zoet', 'zuur', 'sappig', etc. Het is jammer dat het hierbij blijft omdat wij van mening zijn dat achter de smaak van iedere tomaat een uniek verhaal schuilgaat."


De smaaktest door een team van vinologen wordt voorbereid 


Svetlana Tokunova en Nico van Vliet van De Ruiter presenteren hun nieuwe Flavor Stories tijdens het Global Tomato Congress

"We hebben samengewerkt met het team van De Ruiter Bayer Vegetable Seeds om storytelling te ontwikkelen in samenwerking met een team van vinologen en consumenten om zo nieuwe, spannende omschrijvingen van smaakprofielen voor tomaten samen te stellen en snacktomaten onder te verdelen op basis van hun waarde en gebruikerssegment op de markt. De storytelling van De Ruiter draagt nu al bij aan diversifiëring en een sterkere vraag op consumentenniveau," aldus Elena.  

Naast tomaten kan storytelling op het gebied van smaak ook interessant zijn voor andere AGF-categorieën, zoals aardappelen, sla en paddenstoelen. 


Fresh Insight conceptontwikkeling met consumenten en koks

"Ik ben van mening dat de AGF-markt nog veel potentie biedt die vooralsnog onbenut blijft. Er zijn zoveel andere manieren om verse groenten en fruit te vermarkten dan alleen op basis van maat en kleur. Momenteel komt smaak vrijwel niet aan bod. Een betere segmentatie, het creëren van waardevolle concepten op basis van consumentenfeedback en -trends en een beter inzicht op consumentenniveau kunnen de omzetgroei binnen de totale categorie aanjagen. Storytelling werkt echt en andere categorieën, zoals chocolade, koffie en wijn, bouwen hier al jaren succesvol op voort," zegt Elena. 

Elena's onderzoek en ervaring tonen aan dat smaak een krachtiger communicatiemiddel is om de consument te bereiken dan rassen. Door samen te werken met een samengesteld team, bestaande uit consumenten en deskundigen, tijdens een proces dat co-creatie wordt genoemd, wordt niet alleen inzicht verkregen in de smaakervaringen van consumenten, maar ook in nieuwe manieren om een 'stem' te geven aan deze smaakervaringen en marktkansen te verkennen. 

Voor meer informatie: 
Elena Ozeritskaya, Managing Director
Fresh Insight
fresh-insight.eu
elena.ozeritskaya@fresh-insight.eu  

Voor meer informatie over Bayer groenten en 'flavor stories' voor snacktomaten: 

Nico van Vliet 
nico.vanvliet@bayer.com  
www.vegetables.bayer.com     

Publicatiedatum: