Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van l’Observatoire E.Leclerc

"70% van de Fransen geeft toe geen groenten en fruit te kopen omdat ze te duur zijn"

Volgens een onderzoek, uitgevoerd door Ipsos, in opdracht van l’Observatoire E.Leclerc des Nouvelles Consommations is voor 96% van de Fransen de stijging van de prijzen van de boodschappen meer dan voelbaar. 70% van de Fransen geeft toe als gevolg van de inflatie bepaalde AGF-producten bijvoorbeeld niet te hebben gekocht. Uiteindelijk heeft de inflatie er zelfs toe geleid dat de toegang tot voedingsmiddelen van topkwaliteit voor meer dan 80% van de Fransen in het gedrang komt, vooral omdat onder meer AGF-producten te duur zijn.

De koopkracht blijft een van de grootste bonnen van zorg onder de Fransen. Bijna 80% van de Fransen (77%) heeft toegegeven dat hun koopkracht door de huidige inflatie is afgenomen. Dit geldt vooral voor de 60-plussers (83% van hen heeft dit geconstateerd). Hoewel de inflatie op de prijzen van meerdere consumptieartikelen invloed heeft, is het effect ervan op de essentiële dagelijkse uitgaven het grootst. Voor bijna alle Fransen (96%) was het effect van de inflatie op de prijzen van hun boodschappen het meest voelbaar. De gevolgen van de inflatie zijn echter ook voelbaar bij het betalen van de vaste lasten. 90% van de Fransen heeft bijvoorbeeld het effect van de stijgende gas- en elektriciteitskosten op hun koopkracht gemerkt.

Als direct gevolg van een economische situatie die wordt gekenmerkt door sterk stijgende prijzen voor levensmiddelen, gas en grondstoffen, hebben veel Fransen hun consumptiegewoonten aangepast. 71% zegt bepaalde (AGF-)producten niet te hebben gekocht om zo de gevolgen van de prijsstijgingen te beperken. Uiteraard zijn de meest kwetsbare bevolkingsgroepen door deze beperkingen het hardst  getroffen: 78% van de mensen van onder de 35, 79% van de arbeiders en werknemers en 83% van de mensen met een laag inkomen hebben hun uitgaven moeten beperken.

De kosten voor uitgaan (66%) en kleding (64%) zijn de eerste uitgaven waarop de Fransen moeten bezuinigen, maar minder boodschappen doen is voor velen ook een manier om geld te besparen. Bijna 60% van de Fransen (58%) zag zich door de prijsstijgingen genoodzaakt de uitgaven voor levensmiddelen te beperken. Uit cijfers blijkt dat 46% van de Fransen hun vlees- en visconsumptie en 38% van de Fransen hun consumptie van AGF-producten hebben verlaagd.

Franse huishoudens geven gemiddeld 29,5 euro per week uit aan AGF-producten. Toch geeft 69% van de Fransen aan regelmatig zonder groenten en fruit te zitten, omdat ze te duur zijn. 81% van de huishoudens met een laag inkomen en 68% van de mensen van onder de 35 kiezen er regelmatig voor geen AGF-producten te kopen omdat ze zich deze niet kunnen veroorloven en ze hun consumptie aanvullen met andere voedingsmiddelen.

Deze beperking is vooral merkbaar bij huishoudens die in financiële moeilijkheden verkeren. Meer dan 90% van de Fransen eet ten minste eenmaal per week iets van groenten en fruit, maar de huishoudens die het het moeilijkst hebben eten deze producten het minst vaak. 42% van hen besteedt namelijk minder dan 10 euro per week aan groenten en fruit, terwijl 24% van de Franse bevolking hetzelfde bedrag eraan besteedt.

85% van de Fransen vindt voedingsmiddelen van goede kwaliteit momenteel te duur. Om de kosten van hun boodschappen te drukken, hebben de Fransen al verschillende strategieën toegepast. 36% van hen koopt goedkopere producten van mindere kwaliteit, 23% van hen koopt kleine hoeveelheden en 20% eet minder AGF-producten. Een ander opvallend feit is dat 23% van de jonge Fransen aangeeft hulp te vragen voor voedsel en 12% van de jonge Fransen aangeeft gebruik te maken van voedselbanken (tegenover 3% van alle Fransen).

Van de Fransen die de aankoop van bepaalde voedingsmiddelen hebben moeten stopzetten, baalt 87% van de negatieve impact ervan op de kwaliteit van hun eten, die op hun eigen gezondheid en op die van hun kinderen (66%). Deze voedselbeperkingen hebben ook gevolgen voor de kwaliteit van de voeding van de Fransen. Voor de meesten van hen zijn voedingsmiddelen van goede kwaliteit 'evenwichtig' (48%), gevarieerd (39%) en rijk aan groenten en fruit (30%). Maar hoewel 74% van de Fransen meent evenwichtig voedingspatroon te hebben, vindt 85% van hen dat de voedingsmiddelen van goede kwaliteit momenteel te duur zijn. Dit gevoel houdt in grote mate verband met het inkomensniveau en de beroepscategorie waartoe deze Fransen behoren. Slechts 63% van de arbeiders en 56% van de gezinnen met een laag inkomen vinden dat ze toegang hebben tot voedingsmiddelen van goede kwaliteit, tegenover 84% van de Fransen met een gemiddeld inkomen en 83% van de gezinnen met een hoog inkomen.

Publicatiedatum: