Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Beter uitvoerbaar dan afschaffen btw"

Nieuwe overheidscampagne promoot gebruik Nutri-Score

Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt, aldus het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Op 2 april is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: 'Kijk, vergelijk & kies' gestart. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling.

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken. Zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar.

Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: "De Nutri-Score is geen wondermiddel. Maar het is wel een ontzettend handig hulpmiddel om tijdens het boodschappen doen snel te kunnen checken welk product een betere samenstelling heeft. Vooral bij producten buiten de gezonde Schijf van Vijf heb je er echt iets aan. Bijna niemand leest wat de ingrediënten zijn van bijvoorbeeld alle pizza's of ontbijtgranen of kant-en-klaarmaaltijden. Het is voor iedereen handig dat je nu bij heel veel van dat soort boodschappen in één keer kunt zien welke een betere samenstelling hebben. Met onze nieuwe publiekscampagne willen we mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. En natuurlijk blijft het logo een hulpmiddel. Om gezond te eten zijn en blijven de Schijf van Vijf en gezond verstand het allerbelangrijkste."

Zo gebruikt men de Nutri-Score
De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

Dit is hoe Nutri-Score werkt
De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.

In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

Liesbeth Temme, RIVM: "Je kunt de score van een pizza bijvoorbeeld verbeteren door groente toe te voegen. Maar het product moet dan wel meer dan 40 procent groente, fruit en/of peulvruchten bevatten om hier positieve punten voor te scoren. Met de toevoeging van drie broccoliroosjes aan een pizza wordt een score dus niet beter. Zo wordt 'healthwashing' tegengegaan."

"Afschaffen btw minder uitvoerbaar dan logo"
Staatssecretaris Van Ooijen legde bij Goedemorgen Nederland op NPO1 uit waarom hij is gestart met de nieuwe campagne, zo schrijft WNL. Hierbij ging hij ook in op de mogelijkheid tot afschaffen van de btw op groenten en fruit. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vertelt de demissionair staatssecretaris. "We kunnen als overheid dingen belasten met accijnzen of btw, maar dingen goedkoper maken is ingewikkelder, omdat je geen manier hebt om het goedkoper te maken."

Eerder werd gekeken naar het afschaffen van btw op groente en fruit, maar ook daar heeft Van Ooijen zich tijdens zijn ambtsperiode lelijk op verkeken. "De btw eraf halen is heel ingewikkeld. Het is een goed idee, maar minder uitvoerbaar dan dit logo."

Bron: Rijksoverheid

Publicatiedatum: