Fazendas Labrunier:

"Nieuwe pitloze rassen verhogen druivenconsumptie in Brazilië"

De consumptie van druiven is in Brazilië sterk veranderd met de introductie van nieuwe pitloze rassen. "Druiven waren geen hooggewaardeerd product in Brazilië en de consumptie ervan was heel seizoensgebonden. Dankzij de introductie van nieuwe pitloze rassen in de afgelopen jaren worden druiven gezien als een aantrekkelijk en lekker gezond tussendoortje. De consumptie is sterk gegroeid en blijft toenemen", zegt Helia Mendonça, commercieel manager binnenlandse markt bij Fazendas Labrunier, de grootste druivenproducent van Brazilië. Het bedrijf is gevestigd in Petrolina, in de staat Pernambuco.

Het bedrijf werd 3 jaar geleden overgenomen door de Spaanse groep El Ciruelo, die zo de grootste leverancier van druiven ter wereld werd onder leiding van José Velasco. De druivengigant blijft investeren in rassenveredeling om de druivenconsumptie op de Braziliaanse markt en in andere landen te stimuleren.

Het bedrijf investeert fors in nieuwe rassen van de belangrijkste fruitveredelaars ter wereld. Vanaf dit jaar bieden de 900 hectares van Fazendas Labrunier een rassenassortiment dat nog niet op de Braziliaanse markt verkrijgbaar was.

"Brazilië heeft een voorliefde voor witte pitloze druiven. Rassen als Autumn Crisp van SunWorld, Sugar Crisp van IFG, Arra 15 van Grappa of Timpson van SNFL vallen dus in de smaak bij de consument. Ons bedrijf is een pionier geweest in het introduceren van speciale rassen zoals Cotton Candy of Candy Snaps van IFG en hoewel Braziliaanse consumenten over het algemeen niet bereid zijn om de prijzen te betalen die op de Amerikaanse en Europese markten gelden, halen we toch interessante winstmarges", legt Helia Mendonça uit.

Een van de sterkst groeiende rassen na witte druiven is volgens de commercieel directeur Vitoria, een zwarte druif die in Brazilië is ontwikkeld. "Het is een ras met kleine bessen en veel trossen, die een explosie van smaak loslaten in de mond. Bovendien zijn er geen royalty's voor dit ras en zijn de teelt- en marketingkosten dus lager. Hoewel Brazilië vooral een markt voor witte druiven is, heeft Vitoria een groot aandeel in de consumptie. Maar omdat de teelt niet wordt gecontroleerd, heeft dit geleid tot een te groot aanbod en lage prijzen op de binnenlandse markt."

Een ander opmerkelijk project is de investering in het gebruik van plastic om de teelt beter te kunnen beschermen tegen regen, een factor die een groot risico inhoudt voor de druiventeelt in Brazilië. "Deze investering heeft verschillende voordelen opgeleverd. Het krikt de waarde en de kwaliteit van ons product op", zegt Helia. "Ook de sterke investering in de renovatie van machines zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de productiviteit, meer kwaliteit, een betere maatvoering en een betere smaak van ons fruit."

Moeilijk seizoen door regenval en inflatie
Volgens Helia Mendonça verloopt het Braziliaanse druivenseizoen sinds januari moeilijk door de impact van het weer. "Het is een lastig seizoen door de overvloedige regenval. In het eerste deel van het seizoen regent het meestal in Brazilië, maar dit jaar is het regenseizoen intenser dan normaal. Dat heeft een impact op de volumes, omdat er meer fruit moet worden weggegooid dat niet aan onze kwaliteitsnormen voldoet. De verwerking van het fruit in de pakstations loopt niet zo vlot."

De pandemie, een ernstige financiële crisis in Brazilië en de wereldwijde stijging van de kosten maken het seizoen nog uitdagender. Het is niet eenvoudig om de consumptie op peil te houden van een product dat door de inflatie ook duurder wordt.

Helia Mendonça benadrukt dat al deze investeringen op de percelen van Labrunier het mogelijk maken om jaarrond smaakvol fruit aan te bieden, met behoud van de kwaliteitsnormen waarmee het bedrijf in de export werkt. "We versterken ook de investeringen in de marketing van ons belangrijkste merk, Doce Uva, waarmee we een plaats hebben veroverd bij de beste retailers in Brazilië en de wereld."

Hoewel er ook op de Braziliaanse markt enige concurrentie is uit buurlanden Peru en Chili, is de wedijver vooral merkbaar op de exportmarkten. "In Brazilië concurreren we met Chili, dat als eerste de pitloze rassen introduceerde, zoals Thompson en Crimson. We merken ook de aanwezigheid van Peruaanse druiven, maar de volumes zijn niet zo groot. Op de internationale markt is het Peruaanse aanbod wel duidelijk merkbaar. Omdat we in staat zijn om jaarrond druiven te leveren, geven Braziliaanse groothandelaren en retailers de voorkeur aan het nationale product. Ook wij hebben immers veel rassen beschikbaar en door de nabijheid is ons product verser."

Plannen om de export uit te breiden en steenfruit te telen
De export van Labrunier, die valt onder de verantwoordelijkheid van Rocío Mejía, richt zich op twee gebieden: de Verenigde Staten, waar het merk al een zekere aanwezigheid had, en Europa en het Verenigd Koninkrijk, waar de exportprogramma's zijn versterkt dankzij de impuls van Grupo El Ciruelo.

"Er zijn plannen om onze export verder uit te breiden en ook de afzet op de nationale markt te vergroten. De overname door El Ciruelo stelt ons in staat om die plannen uit te voeren en daarnaast hebben we de mogelijkheid om in de toekomst steenfruit te gaan telen en op de markt te brengen", zegt de exportdirecteur.

Voor meer informatie:
Helia Mendonça (commercieel directeur Brazilië)
Fazendas Labrunier
Tel: +55 11 98223506 (Brazilië)
helia.mendonca@bravis.com.br
doceuva.com.br

Rocío Mejía (directeur export)
El Ciruelo
Tel: +34 618 04 84 93 (Spanje)
rmejia@elciruelo.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven