Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Louis De Cleene, Devos Group:

"Dit hardfruitseizoen richten we ons meer op herstellen dan groeien"

Tholen - Het is een jaar van hoogtes en laagtes op de hardfruitmarkt. "Het zag er allemaal zo rooskleurig uit ‘in perenland’ en voor Nieuwjaar leek alles de goede kant uit te gaan maar externe factoren zorgen er nu voor dat het einde toch niet verloopt zoals we gehoopt hadden", vertelt Louis De Cleene van Devos Group. "Alles rondom de peren zoals verpakking en elektriciteit is duur en het huidige weer nodigt ook niet uit tot de consumptie van hardfruit, waardoor het eenvoudigweg een lastig verhaal is. Wel is het zo dat het bij de eerste warmte altijd wat moeilijker is voor ons maar dat wordt nu nog versterkt door het overaanbod van rood fruit."

"We blijven onze volumes wel draaien en onze vaste lijnen lopen zonder problemen verder maar veel extra’s is het momenteel ", gaat Louis verder. "Daar neem je de risico's natuurlijk niet voor. Aan het begin van het seizoen hadden we 25 à 30 procent minder peren op de Europese markt, waardoor de verwachting was dat de conference goed zouden verkopen en dat hebben ze ook lange tijd gedaan. Tot alle welbekende wereldse ontwikkelingen, die ervoor zorgden dat de prijzen een plotse duikvlucht namen. De prijzen zijn niet eens zo dramatisch op het moment. We zijn van klokprijzen van 90 cent, naar 60 cent en nu weer naar 90 cent gegaan. Alleen duurt het in ons segment lang voor je die 30 cent weer terug hebt, waardoor het meer een tijd van herstellen is. Als dat niet zo was, hadden we nu een prachtig seizoen."

Kwalitatief hoeft Devos niet te klagen, zegt Louis. "We monitoren de peren en proberen ze op het juiste moment aan de man te brengen. Dat ziet er momenteel goed uit. We hebben heel veel eigen teelt maar in het begin van het seizoen kopen we ook best veel op stam in. Die zijn ingekocht met het idee dat ze aan het einde van het jaar mooi in prijs zouden stijgen gezien de toenmalige context. Alleen is het anders uitgedraaid."

Er is echter licht aan het einde van de tunnel voor de perenmarkt. "We hopen dat de prijzen in de nabije toekomst blijven stijgen. De vrije peren die aan de klok worden verkocht, zijn bijna weg. Misschien volgende week nog, maar daarna is dat wel over. Dan komen de grotere spelers met hun eigen peren op de proppen en zullen de prijzen stelselmatig weer stijgen. Aan het inkopen en bewaren van deze peren zijn namelijk veel risico’s en kosten verbonden zoals koeling en monitoring.”

Voor de appelmarkt verwacht Louis geen verlichting dit seizoen. "Er is veel te veel aanbod en te weinig consumptie, waardoor het een moeilijk verhaal wordt. Als er toch verlichting moet komen, denk ik dat het met een nieuwe variëteit moet zijn. Zo hebben wij de Rubis Gold appel, waarvan we exclusief distributeur zijn in de Benelux. Deze spreekt de mensen aan en is anders dan ze gewend zijn. Ik verwacht dat de consumptie hiervan snel zal stijgen en wie weet wat verandering teweeg kan brengen op een hele lastige markt."

Voor meer informatie:
Louis De Cleene
Devos Group 
Eugeen Coolsstraat 66
3460 Bekkevoort - België
+32(0)16 77 97 58
louis@devosgroup.com          
www.devosgroup.com