Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomra introduceert nieuwe gerobotiseerde case packing-technologie

Tomra, leverancier van inzamelings- en sorteeroplossingen, vierde onlangs haar vijftigste verjaardag. Elk van de vier bedrijfsonderdelen, te weten Collection, Food, Recycling en Mining, eerden deze mijlpaal door gezamenlijk de toekomstmissie aan te kondigen om "alle grondstoffen die ze verkrijgen, gebruiken en hergebruiken te transformeren om een wereld zonder afval te verwezenlijken". 

Tove Andersen, bestuursvoorzitter en CEO van Tomra, licht dit toe: "We leven in een wereld die een grote transformatie dient te ondergaan. We moeten onze duurzaamheid dringend verbeteren,  een circulaire economie tot stand brengen en efficiënter gebruik maken van grondstoffen. Deze uitdagingen kunnen worden aangegaan met de oplossingen van Tomra."

Tomra werd op 1 april 1972 in Noorwegen opgericht door de broers Petter en Tore Planke. Nadat ze een lokale winkelier zagen worstelen met de handmatige inname van lege flessen ontwierpen de broers in de garage van hun ouderlijk huis de eerste volautomatische emballagemachine (RVM). 

Vandaag de dag heeft Tomra meer dan 4.600 mensen in dienst en heeft het bedrijf een jaarlijkse omzet van €1 mld. 20% van het personeelsbestand en 8% van de inkomsten worden ingezet ten behoeve van onderzoek en ontwikkeling.

Michel Picandet, vicevoorzitter en hoofd van Tomra Food: "We zijn blij deel uit te kunnen maken van de viering van het vijftigjarig bestaan van Tomra. Tomra Foods is een betrekkelijk nieuwe divisie, maar voelt zich desondanks sterk betrokken bij de bedrijfscultuur en doelstellingen van het grote Tomra."

"Als we kijken naar de toekomst dan streeft Tomra ernaar een voortrekkersrol in de wereldwijde grondstoffenrevolutie te vervullen, waar iedere grondstof telt (Every Resource Counts). We hebben als missie om onze klanten te helpen de wereldbevolking te voeden, hun opbrengsten te verhogen, verliezen te minimaliseren en een duurzame waardeketen te creëren." 

"Op het gebied van sortering werkt Tomra samen met klanten om de waarde binnen de levensmiddelen keten te maximaliseren. Onze oplossingen verhogen de waarde van voedsel, van de oogst tot aan de verwerking en verpakking, en zelfs tot aan de distributie en consumptie, hetgeen te danken is aan de waardevolle digitale middelen en data die wij te bieden hebben. Hiermee dragen we bij aan een duurzame wereld."

Nieuwe branding
De merknaam Tomra Food zal voor het eerst vergezeld gaan van de slogan 'Every Resource Counts'. 

Om de activiteiten van Tomra Food, die de voorbije jaren fors groeiden dankzij fusies en overnames, op één lijn te brengen zullen Compac en BBC Technologies, de merknaam Tomra Foods aannemen. Samen vormen deze een nieuwe bedrijfsgebied, Tomra Fresh Food, terwijl de andere activiteiten van Tomra Food onderdeel worden van Tomra Processed Food. 

Andersen: "De nieuwe branding maakt deel uit van onze strategie om nieuw talent te werven voor Tomra en Tomra Food, waarmee we ons werknemersbestand tot 2026 behoorlijk hopen uit te breiden. 

Elke grondstof mee laten tellen
Het bedrijf versterkt haar positie niet alleen door het ontwerpen en vervaardigen van sorteeroplossingen, maar ook door hoogwaardige technologie en complexe gegevens om te zetten in waardevolle informatie. 

Picandet: "Tomra heeft haar samenwerking met klanten, partners en andere sectoren uitgebreid om de voedseltoeleveringsketen te helpen uitdagingen te overwinnen die worden veroorzaakt door het verlies van natuur, de impact van klimaatverandering en de toenemende ongelijkheid in de wereld. Door te focussen op de behoeften van klanten en geavanceerde digitale oplossingen te benutten, kunnen we voedselverspilling sterk terugdringen."

"Door Tomra's grote kennis van voedselcategorieën en productkenmerken en digitale analyse te combineren, kan Tomra Food haar trouwe klanten slimme sorteeroplossingen leveren. Dit is goed voor onze klanten, die hiermee hun bedrijfsactiviteiten kunnen versterken, maar ook voor het noodzakelijke terugdringen van de wereldwijde voedselverspilling."

Gerobotiseerde case packing-technologie
Op de vakbeurs Fruit Logistica in Berlijn presenteerde Tomra haar nieuwe gerobotiseerde case packing-technologie. De KETE16 automatiseert het proces waarbij punnets en clamshells in kratten, dozen en trays worden geplaatst. De technologie sluit naadloos aan bij het tempo en de capaciteit van de snelle vulmachine CURO16.

Paul Slupecki, hoofd global sales bij Tomra Fresh Food: "De KETE16 is een veelzijdig end-of-line-systeem met een hoge capaciteit en functionaliteiten die tot nu toe niet beschikbaar waren binnen de sector. Geen enkele andere gerobotiseerde verpakkingsoplossing kan zo'n verscheidenheid aan verpakkingstypes op hoge snelheid verwerken. De machine is geschikt voor het verwerken van verschillende formaten punnets en dozen, waarbij er eenvoudig tussen de verpakkingstypes kan worden geschakeld. Dit minimaliseert uitvaltijd, verhoogt de productiviteit en garandeert dat iedere verpakking correct is.

De KETE16 is afgestemd op de capaciteit van de CURO16 Fill by Weight-machine en is zo ontworpen dat er snel tussen verpakkingsformaten en -types kan worden geschakeld. Dit unieke ontwerp is ontwikkeld om clamshells op te pakken en in dozen te plaatsen, waarbij de nadelen van de zuigmethode, zoals het onbedoeld openen van deksels en beschadiging van product, worden vermeden. 

Voor meer informatie: 
Marijke Bellemans
TOMRA
Tel: +32 (0)476 74 19 18
marijke.bellemans@tomra.com
www.tomra.com/food 

Publicatiedatum: