Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eduardo Díaz, Grupo AN (Spanje):

"Ons volume broccoli voor diepvriesindustrie ligt boven de 20.000 ton"

Zowel de teelt als de consumptie van broccoli heeft flink geplust in Spanje de voorbije jaren. Niet alleen verse broccoli werd vaker in het winkelmandje gelegd, ook de vraag naar de diepgevroren versie, een product met dezelfde voedingseigenschappen en een langere houdbaarheid, kende een groei. In Spanje ligt het zwaartepunt van de broccoliteelt voor de verwerkende industrie in de noordelijke provincie Navarra.

"Het broccoliseizoen voor de diepvriesindustrie is reeds afgelopen in onze teeltgebieden Badajoz en Navarra. Met name in Navarra is het gros van de broccoli die er wordt geteeld bestemd voor het diepvriessegment. Navarra is heel belangrijk voor de diepvriessector. In 2021 werd in Spanje 941.000 ton diepgevroren groenten geproduceerd, waarvan 710.000 ton, goed voor 70%, afkomstig was van slechts 3 bedrijven uit de provincie", vertelt Eduardo Díaz van Central Hortofrutícola de Tudela, onderdeel van Grupo AN.

"Bij Grupo AN zijn we specialisten in de verwerking van groenten voor diepvriesbedrijven. Voor broccoli hebben we zowel een handmatige als een automatische snijlijn. We leveren onze verse producten aan diepvriesbedrijven in Spanje, Frankrijk en Portugal. Ons volume broccoli voor de diepvriesindustrie bedraagt meer dan 20.000 ton", vertelt Eduardo.

"De grootste afzet realiseren we in het buitenland, maar ook de binnenlandse markt voor diepgevroren producten kent een groei. Broccoli is een heel gezond product waarvan de consumptie de laatste jaren is toegenomen. De diepgevroren variant profiteert daarvan en biedt enkele voordelen. Het verse product heeft immers maar een beperkte houdbaarheid en de stengel, wat een groot deel van de groente uitmaakt, wordt doorgaans weggegooid. Diepgevroren broccoli is daarentegen lang houdbaar en 100% bruikbaar omdat het slechts uit roosjes bestaat. Het is bovendien kookklaar."

"Het marktaandeel van diepgevroren producten neemt toe en zal naar verwachting nog blijven groeien. Dat zie je aan de stijgende productie- en opslagcapaciteit van alle diepvriesbedrijven. Er worden veel investeringen gedaan in de uitbreiding van de opslagkamers en vriestunnels."

Productiekosten
De prijsstijgingen hebben de telers het afgelopen jaar met kopzorgen opgezadeld. De prijzen van brandstof, meststoffen en elektriciteit zijn in een opwaartse spiraal terechtgekomen en zijn tot ongekende hoogten opgeklommen, en dan vooral sinds het begin van de oorlog in Oekraïne. De productiekosten van zowel telers als diepvriesindustrie rijzen de pan uit. 

"Het prijsniveau van dit segment is stabieler dan dat van verse producten. We werken met gesloten contracten, al lopen we op een ander vlak tegen behoorlijke problemen aan."

"Zo hebben we in september veel regen gehad in onze streek, wat waterstress en wortelverstikking bij de planten veroorzaakte. En op het einde van het jaar trad de Ebro buiten zijn oevers, waardoor vele percelen van La Ribera onder water kwamen te staan. Ook dat had zijn gevolgen voor het oogstvolume."

"Daarnaast is er de prijsstijging van alle grondstoffen. Diesel kost rond de € 1,20 – € 1,30, terwijl dat vorig jaar rond de 85 cent schommelde. De prijs voor meststoffen is van € 370 naar € 800 gestegen en kan, afhankelijk van het type, oplopen tot € 1.000."

"Bij Grupo AN verdedigen we de telers. Dat doen we vanuit ons pand in Tudela met een adviesdienst voor telers. We voeren ook haalbaarheidsstudies uit voor de gewassen om in de contracten een prijs aan te kunnen bieden die in lijn is met de productiekosten. Deze situatie treft ons allemaal, zowel de teler als de diepvriesindustrie. Het blijkt erg moeilijk om de volle 100% van de stijging door te rekenen aan de consument."

"Bij de zomergewassen hebben we de toename van de grondstofprijzen wel kunnen vertalen naar hogere telersprijzen. Geen enkele teler zou met verlies moeten werken. Maar de situatie verandert zo vlug. Omdat in maart de grondstofprijzen met nog eens 10% stegen, waren we bijvoorbeeld voor tomaten genoodzaakt om nieuwe prijzen te onderhandelen voor de contracten die we met de diepvriesindustrie op 31 januari hadden getekend."

Voor meer informatie:
Grupo AN
Campo de Tajonar, s/n
31192 Tajonar (Navarra) - Spanje
Tel: +34 948 299 400
e.diaz@grupoan.com
www.grupoan.com

Publicatiedatum: