Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van teelt tot directe verkoop: de positieve spiraal van een aspergeteeltbedrijf

Zes jaar geleden nam Domitille Hue het familiebedrijf in de Médoc, nabij Bordeaux, over. Hoewel ze voorbestemd leek voor andere horizonten, stapte de jonge vrouw na de pensionering van haar vader de wereld van de asperges binnen. En ze wil die niet meer verlaten. Domitille, een echte autodidact met een ondernemersgeest, blies het Domaine de Coutin nieuw leven in met tal van innovaties.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Momenteel heeft het bedrijf drie aspergepercelen. Het eerste van 11 hectare werd aangeplant in 2014 en het tweede, dat zich uitstrekt over 10 hectare, in 2016. De oogst van beide percelen wordt afgezet via de coöperatie Maïsadour. In 2017 kwam er een derde aspergeperceel van 9 hectare bij waarvan de teelt, oogst en afzet onafhankelijk worden beheerd. Zo zijn er onlangs een pakstation en een boerderijwinkel vlak bij het perceel gebouwd.


Domitille Hue

Goed personeelsbeheer
Domitille weet dat een goed personeelsbeheer essentieel is om de ambities van het bedrijf waar te maken. Waar de onderneemster in het verleden moest opboksen tegen problemen waar de tuinbouwsector traditioneel tegen aanloopt op het vlak van personeel, werkt ze vandaag met opgeleide, loyale en gekwalificeerde werknemers. "Sinds enkele jaren werken we samen met een netwerk van Spaanse seizoensarbeiders die na de druiven- en olijvenoogst het aspergeseizoen komen doen. Het is een moeilijke, zeer fysieke job die nauwgezetheid en een zekere knowhow vereist. Het is daarom van essentieel belang dat de werknemers goed opgevangen worden en een vergoeding krijgen die past bij de geleverde inspanningen."

Als Europeanen worden de Spaanse seizoenarbeiders betaald volgens de vereisten van de Franse regelgeving. De teamleider is verantwoordelijk voor de werving. Vaak bestaan de groepen werknemers uit mensen van dezelfde familie of uit de vriendenkring. "Het is belangrijk dat er een goede sfeer is, want de seizoenarbeiders zijn 3 maanden lang 24 uur per dag samen. We proberen er ook voor te zorgen dat er ongeveer evenveel mannen als vrouwen zijn, omdat een groep met vrouwen vaak beter wordt beheerd dan wanneer die alleen uit mannen bestaat. Voor de rest laten hen zelf beslissen hoe ze zich organiseren zodat ze zich zo goed mogelijk voelen en dus ook in optimale omstandigheden kunnen werken."

Aspergeperceel

Het is een systeem waarin iedereen zich goed voelt. Want een bekwaam, verantwoordelijk en loyaal team kan alleen maar gunstig zijn voor de oogst, zowel qua volumes als qua kwaliteit. "Sommigen onder hen kunnen de asperges als het ware blind steken. Door de seizoenen heen hebben ze zo'n expertise opgebouwd dat ze zelf ook meedenken met ons. Ze voelen zich gewaardeerd en ze zijn altijd blij wanneer ze het volgende seizoen terug kunnen keren."


Asperges steken

Tegenwoordig worden de seizoensarbeiders per uur betaald, maar Domitille is van plan om over te stappen op verloning per verkoopbare kilo: "Het is een heel interessant systeem omdat het seizoensarbeiders in staat stelt om meer te verdienen en we tegelijkertijd de kwaliteit van de gestoken asperges sterk kunnen verbeteren." Met dit systeem hebben andere teeltbedrijven het percentage klasse II asperges zien dalen van 40% naar 15%, wat een aanzienlijke meerwaarde is voor een bedrijf.

Een nieuw pakstation
Vorig jaar opende Domitille een nieuw pakstation op het landgoed om de asperges van het perceel dat in 2017 is aangeplant ter plaatse te kunnen verpakken.

Met dit initiatief is het bedrijf een belangrijke werkgever geworden, want er werken maar liefst 40 mensen tijdens het seizoen. De investering maakt het ook mogelijk om de klanten heel verse asperges aan te bieden: "Eenmaal geplukt worden de asperges ondergedompeld in water met een temperatuur van 1°C. Zo worden ze voorgewassen en afgekoeld om verdere groei te blokkeren. Dat is vooral belangrijk met het oog op een goede bewaring. De oogst voor Maïsadour vertrekt daarna direct per vrachtwagen, terwijl de asperges van ons derde perceel rechtstreeks naar het pakstation worden gebracht."

Nieuwe verkoopkanalen: directer en met de tijd mee
Een ander initiatief van Domitille is de oprichting van een boerderijwinkel voor directe verkoop. "Het werkt heel goed en iedereen is er tevreden over. Door het uitschakelen van de tussenhandel kunnen we onze klanten een verser en goedkoper product aanbieden. Het is ook een manier om andere lokale producten aan te bieden, zoals eieren, aardbeien of zelfs spreads."

Domitille biedt een breed assortiment asperges aan die aan alle behoeften voldoen. Van witte en groene klasse I asperges tot product met kleine gebreken voor de minder kapitaalkrachtigen. Met de rechtstreekse verkoop komt de waarde van de productie, die dit jaar bijzonder kwalitatief is, nog beter tot zijn recht. "Door de winterkou hebben we asperges van zeer hoge kwaliteit, zowel qua smaak als qua uiterlijk. We hebben een meerderheid van grote maten en zeer regelmatige asperges. De enige zorg is dat we grote productiepieken hebben zoals nu. Dat moeten we nu goed zien te managen zowel bij de oogst als bij de afzet."


Christelle, die de directe verkoop organiseert, en Domitille

Maar Domitille wil nog verder gaan in de service die ze haar klanten biedt, door te investeren in een machine die de asperges automatisch schilt. Een kleine revolutie die niet onopgemerkt blijft en waardoor de consument kostbare tijd bespaart...

Hoewel de boerderijwinkel zeer succesvol is, is de lockdown een kans gebleken voor het bedrijf om de verkoopkanalen verder te diversifiëren. "De coronajaren hebben ons gestimuleerd om oplossingen te vinden om de asperges naar onze klanten te brengen. Zo deden we aan thuisbezorging, wat we onlangs hebben vervangen door een ander systeem." De asperges van Domaine de Coutin worden nu elke vrijdag naar een punt in de stad Bordeaux gevoerd waar ze kunnen worden opgehaald door de klanten. Deze service wordt enorm gewaardeerd in tijden waarin de brandstofprijs de mensen ertoe aanzet de auto in de garage te laten staan en te kiezen voor het openbaar vervoer, de fiets of een wandeling.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie:
Domitille Hue
SCEA Coutin
SCEA Hestia
Route de Lacanau
33121 Carcans (Frankrijk)
Tel: +33 (0)6 22 03 62 80
Domaine.coutin@gmail.com
coutin@orange.fr

Publicatiedatum: