Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tweede jaar Leefbaar Loon Bananen-commitment maakt loongat van 10,7 procent inzichtelijk

Diverse Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), hebben in 2019 het 'Leefbaar Loon Bananen-commitment' ondertekend. Met als doel om voornamelijk bananen te verkopen in Nederlandse supermarkten waarvan arbeiders op de bananenplantages een leefbaar loon krijgen.

In het tweede jaar van dit commitment deden substantieel meer bananenplantages mee (217 in totaal) en werd het doel om voor minimaal 66% van het assortiment een leefbaar loon-gat inzichtelijk te krijgen, ruim behaald. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde rapport dat het CBL samen met IDH, The Sustainable Trade Initiative’ heeft geïnitieerd.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er een gemiddeld leefbaar loon-gat van 10,7 procent is. In 2019 was dat negen procent. Deze stijging is mede ingegeven doordat er substantieel meer bananenplantages onderdeel waren van de meting (217 in 2020 tegenover 117 in 2019). Daar zijn supermarkten blij mee: dit biedt namelijk meer inzichten. Hieruit blijkt echter ook hoe belangrijk het is dat het leefbaar loon-gat voor het totale assortiment in kaart wordt gebracht zodat voor het totale assortiment stappen kunnen worden ondernomen.

Samenwerking essentieel
Werk aan de winkel, dus. De supermarktbranche vindt het namelijk belangrijk dat iedere werknemer op de plantage een leefbaar loon krijgt voor het harde werk dat zij verzetten. Omdat Nederlandse supermarkten slechts drie procent van de totale bananenproductie van de deelnemende bananenplantages inkopen, dekken zij slechts een klein deel van de keten af. "Het is dan dus essentieel dat retailers op grote schaal met het thema aan de slag gaan, zodat we samen aan oplossingen kunnen werken om het gat te dichten. Ook is en blijft samenwerking met certificeringsschema’s, zoals Rainforest Alliance en Fairtrade, ontzettend belangrijk", aldus Jennifer Muller, manager Duurzaamheid bij het CBL. "Het dichten van het loongat is het doel en daar blijven wij ons als branche voor inzetten."

Vervolgstappen
De samenwerking tussen de supermarkten en ketenpartijen wordt de komende jaren verder geïntensiveerd om de onderliggende oorzaken van het leefbaar loon-gat te identificeren én tot gezamenlijke oplossingen te komen. "Het is belangrijk dat oplossingen breed worden gedragen door de keten heen en iedereen zich hiervoor inzet, waardoor deze samenwerking een randvoorwaarde is", aldus Muller. Ook wordt hard gewerkt aan het verbeteren van het validatieproces van de data om ervoor te zorgen dat de informatie betrouwbaar is en blijft. Daarnaast is het doel van de supermarkten om de Salary Matrix zó uit te rollen dat honderd procent van de totale bananeninkoop gedekt wordt. Dat is nu 75 procent. 

Meer informatie over het Leefbaar Loon Bananenproject is te vinden op de website van The Sustainable Trade Initiative.

Meer informatie:
Lisa Martis
CBL
+31 (0)6 52 33 85 97
www.cbl.nl  

Publicatiedatum: