Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fyffes, Banasan Foundation, Albert Heijn en lokale bananentelers in Magdalena

Partnerschap voor betere huisvesting van 100 gezinnen in Colombia

Fyffes, Banasan Foundation, supermarktketen Albert Heijn én lokale bananentelers in Magdalena zijn gestart met de tweede fase van het huisvestingsproject 'Building Dreams' met als doel het verbeteren van de leefomstandigheden van 100 gezinnen in de regio.

In december 2021 werden de eerste 40 families geselecteerd op basis van gezinsinkomen en woonsituatie. Veel van deze familieleden hebben een agrarisch beroep en werken op de plantages van Banasan in het departement Magdalena in Colombia. Fyffes streeft ernaar de inkomenspositie van de communities in de gebieden waar zij actief is te verbeteren. "Building Dreams maakt deel uit van onze bredere duurzaamheidsdoelstelling: 'Uiterlijk in 2030 zijn alle communities van Fyffes betrokken bij veerkrachtige sociaal-economische projecten uit een van onze vier investeringsgebieden voor communities."



Julie Cournoyer, Fyffes Global Director of Sustainability, zegt over het project: "Fyffes investeert in long-term partnerships met haar leveranciers. We zijn verheugd om samen te werken met Banasan Foundation en Albert Heijn om 'Building Dreams' te realiseren voor de geselecteerde families. Wij streven ernaar veerkrachtige communities te helpen opbouwen en bij te dragen aan hun economische ontwikkeling."

De beginfase van Building Dreams - Fase 2 omvatte de analyse van de behoeften en woonsituatie van elk van de geselecteerde gezinnen om vast te stellen welk type verbeteringen er nodig waren volgens de bepalingen die zijn uiteengezet door de Verenigde Naties in The Right to Adequate Housing . Hierin wordt de nadruk gelegd op de aanwezigheid én het functioneren van elementaire faciliteiten als toilet, badkamer, sanitair, keuken en aparte kamers.

Banasan Foundation heeft een enquête gehouden om meer inzicht te krijgen in de familierelaties en het contact met buren, evenals andere zorgen die er in de community zouden kunnen leven. Op basis van het resultaat van deze enquête zal er een actieplan worden geïmplementeerd om duurzame ontwikkeling te bevorderen door middel van empowerment, een gezonde omgeving en adequate ondersteuning van de geselecteerde gezinnen. Dit actieplan omvat workshops en psychosociale training, niet alleen voor volwassenen in het huishouden en directe begunstigden, maar ook voor minderjarigen en andere leden die deel uitmaken van de gezinskern.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, zegt over dit initiatief: "Onze nieuwe Albert Heijn-missie ‘Together making better food available. For all’ vindt haar oorsprong in onze overtuiging dat voedsel een cruciale rol speelt bij het omgaan met veel actuele maatschappelijke uitdagingen. We willen onze oprechte waardering en dank uitspreken aan Banasan en Fyffes voor het omarmen van onze samenwerking bij de aanpak van deze uitdagingen."

"We zijn verheugd over de alliantie met Albert Heijn. Wij geloven dat dit de manier is om echt het verschil te maken binnen onze branche, en dus binnen onze communities. We kijken ernaar uit om met Fyffes en Albert Heijn te blijven samenwerken teneinde de woonsituatie van landarbeiders en hun gezinnen in Magdalena te verbeteren", voegt Edgar Chalhoub, CEO van Banasan toe.

Het huisvestingsproject in Colombia omvat interdisciplinair werk van verschillende professionals om aan de geselecteerde families noodzakelijke zorg te kunnen bieden. Het team bestaat uit architecten, ingenieurs, woordvoerders, accountants en psychologen om de uitvoering van de technische en psychosociale componenten van het project mogelijk te maken. De huisvestingsverbeteringen voor de eerste 40 gezinnen zullen naar verwachting eind maart 2022 zijn voltooid en in de volgende fasen van het project zullen ook andere gezinnen hiervoor in aanmerking komen.

Bron: Fyffes

Publicatiedatum: