"De situatie is voor veel producten hetzelfde", vertelt Alexandra Brossard, sales manager van Total Produce Indigo. "Er zijn heel weinig producten. Als gevolg van de zeer sterke stijging van de vrachtkosten zijn de prijzen heel hoog en de chaos met betrekking tot de aankomsten maakt het echt ingewikkeld om onze producten te blijven volgen."
De meeste grote importproducten hebben te lijden onder de huidige situatie, maar vooral de buiten het seizoen geteelde meloenen, die bij de Fransen steeds minder populair zijn, lijken erdoor te zijn getroffen. "Het volume importmeloenen daalt op de Franse markt al enkele jaren. Dat de Fransen minder off season producten willen consumeren geldt in het algemeen, maar vooral voor meloenen. Daarnaast hebben de vertragingen in de logistiek hun weerslag op de kwaliteit. Meloenen zijn zeer gevoelige producten. De kostenstijging van onder meer vrachtvervoer, energie en meststoffen zetten onze prijzen onvermijdelijk onder druk. Op dit moment kosten 10 kilo gele meloenen 40% meer dan vorig jaar. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat onze omzet dit jaar verder is gedaald."
In tegenstelling tot de Franse markt, volgt de Europese markt deze trend niet. "De Franse markt is een beetje het zwarte schaap van de importmeloenenmarkt. Ondanks de hogere prijzen verloopt de afzet van off season geteelde meloenen op Europese schaal voor Total Produce Indigo zeer dynamisch." Die hogere prijzen zijn daarnaast te wijten aan het feit dat er dit jaar sprake is van een beperktere beschikbaarheid.
Voor meer informatie:
Alexandra Brossard
Total Produce Indigo SAS
ZAC du Griffon, 511 Route de la SEDS, Bâtiment 14
13127 Vitrolles, Frankrijk
Tel: + 33 442 416 680
a.brossard@indigo-fruit.com
www.totalproduce-indigo.fr