"De kritieke weken van het druivenseizoen zijn aangebroken. Nu hebben we de grootste volumes beschikbaar, maar we hebben niet genoeg schepen in de havens om ze op bestemming te krijgen", zegt de Federatie van Chileense Fruittelers (Fedefruta). De logistieke situatie was al gecompliceerd door vertragingen en de stijging van de kosten als gevolg van de pandemie. Nu verslechtert de toestand nog net op het moment dat de oogst in Chili piekt. In de haven van Valparaíso zijn er weinig schepen met koelruimte beschikbaar en er zijn ook minder stuwadoors aan het werk in vergelijking met andere periodes.
Momenteel zouden de laatste blauwe bessen van het seizoen en veel druiven en steenfruit zoals nectarines uit de regio's Valparaíso, Metropolitana en O'Higgins in de schepen moeten worden geladen. "Normaal hebben we vier koelschepen per week ter beschikking voor verzendingen naar de VS, nu zijn dat er twee", zegt de voorzitter van de federatie, Jorge Valenzuela, "Deze situatie is een streep door de rekening van veel druiventelers. Deze weken zijn immers uiterst belangrijk voor hun afzetvolumes en hun inkomen."
In januari en februari is bijna 75% van de Chileense druiven naar de Verenigde Staten verladen, zo blijkt uit gegevens van de Dienst Landbouwonderzoek (Odepa). "En in maart wordt er volop geoogst in het midden van het land, vooral in de regio O'Higgins. Iedereen is er druk in de weer op de velden en in de pakstations", zegt Valenzuela.
Verzoek tot meer capaciteit en voorrang aan de druiven
Deze situatie heeft al geleid tot aanzienlijke vertragingen op bestemming. Exportbedrijven kunnen dus moeilijk hun verplichtingen met de Amerikaanse importeurs nakomen en de verkoopprogramma's in de retail zijn verstoord.
"We vragen dat er gedurende de komende twee weken meer ruimte beschikbaar komt op de koelschepen, de aanmeercapaciteit van de TPS-terminals wordt vergroot en er meer stuwadoors aan het werk worden gezet. Dit zijn de laatste zendingen zonder invoerrechten, want binnenkort worden er voor onze druiven op de Amerikaanse markt douanetarieven van kracht", zegt de voorzitter van Fedefruta.
"We hebben het over een product dat zeer bederfelijk is. De korte houdbaarheid laat weinig marge toe wat betreft de momenten waarop het fruit moet worden geoogst, verpakt en vervoerd. We zijn van mening dat druiven in deze weken van het jaar prioriteit moeten hebben bij de export."
Voor meer informatie:
Fedefruta
https://fedefruta.cl