Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kantelpunt naar zero emissie vervoer is in zicht"

De transportsector gaat CO2-reductie te lijf. Batterij elektrische aandrijving, en in later stadium waterstof, zijn de game changers. Het kantelpunt waarin zero emissie vervoer het definitief gaat overnemen van fossiele aandrijving is in zicht. Dit zegt Bart Banning in onderstaande column voor ABN AMRO.

"Een aantal koplopers heeft gepionierd én geïnvesteerd om ervaring op te doen met deze nieuwe technologie. Het recente event Plug IN 010 blijkt dat er al veel wel kan, én dat innovatie oplossingen biedt voor vergroting van actieradius en verbetering van laadinfrastructuur. Het kantelpunt waarin zero emissie vervoer het definitief gaat overnemen van fossiele aandrijving is in zicht.

Nederland is koploper in Europa op elektrificatie transport

Wie had dat kunnen denken. Tot voor kort was het aantal elektrische trucks en busjes in Nederland beperkt. Anno 2024 is een flinke versnelling gaande. ACEA cijfers 2023 tonen dat Nederland samen met Duitsland verantwoordelijk is voor 60% van de totale verkoop elektrische trucks. Procentueel zijn we verreweg de grootste stijger van alle Europese landen.

Opvallend is de inmiddels grote diversiteit bedrijven die investeren in zero emissie vervoer. Zij laten zich niet tegenhouden door een hogere TCO, lastige laadinfrastructuur en nieuwe manier van transportplanning. Maar kijken op welke wijze zij de transitie met hun opdrachtgevers wel kunnen realiseren.

Subsidie helpt de rendabele business case. Aangepaste toewijzingsregels bij de (sterk overtekende) AANZET subsidie 2024 hebben het loket toegankelijker gemaakt voor ook midden- en kleinbedrijven. Ook de financiële sector moet een bijdrage leveren aan de groene Europese ambities. Banken en leasemaatschappijen worden uitgedaagd de gefinancierde emissies in hun portefeuille (bijvoorbeeld voertuigfinanciering) terug te brengen.

Wet- en regelgeving bepalen mede de snelheid
Daarnaast zijn veranderende wet- en regelgeving drijfveren om de keten samen met opdrachtgevers te verduurzamen. De zero emissie stedelijke distributie gaat vanaf 2025 in. En ook het handelssysteem voor CO2 emissies (ETS2), de kilometerheffing en de Corporate Sustainability Reporting Directive zal transporteurs én verladers samen bewegen in de richting van zero emissie vervoer.

Dit legt druk op een passende laadinfrastructuur, met investeringen in publieke (Milence) en private laadpleinen (van Wijk, Oegema, De Rooy) als gevolg. Vele plannen zijn gerealiseerd of liggen op de tekentafel.

De noodzaak van decarbonisatie in de transportsector wordt door iedereen gevoeld. De koplopers maken de weg vrij voor een grote groep volgers. Zoek elkaar op en werk samen door het delen van die reeds opgedane kennis. Het kantelpunt naar zero emissie vervoer komt steeds dichterbij.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: