Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grotere vraag dan verwacht naar conventionele koelschepen in Zuid-Afrika

"Georganiseerde chaos" is de beste manier om de verzending van druiven, hardfruit en steenfruit uit Zuid-Afrika tijdens het afgelopen seizoen 2023/24 te beschrijven. Anlin Shipping heeft een enorme toename gezien in conventionele koelschepen, voornamelijk van FPT, de privaat geëxploiteerde terminal in de Haven van Kaapstad. "Hoewel sommige telers en exporteurs ons vroeg benaderden, was de vraag uiteindelijk nog veel groter dan aanvankelijk verwacht. Het was georganiseerde chaos", zegt Charles Gantz, algemeen directeur van Anlin Shipping, dat de agent is voor de Reefer Alliance, die Cool Carriers en Seatrade, eigenaren van conventionele koelschepen, vertegenwoordigt.

Gantz zegt dat er wekelijks schepen naar Europa en het VK vertrokken, en tweewekelijks naar Rusland. "Van week 48 tot en met week 9 vertrokken er in totaal twaalf schepen naar Europa en het VK. We wisten niet precies hoeveel product er zou komen. We hebben uiteindelijk 70.000 pallets naar Europa en het VK verscheept, grotendeels druiven (85%), maar ook steenfruit (12%) en hardfruit (3%). We hebben ook drie volle schepen naar Rusland verzonden, goed voor 18.000 pallets."

"We zagen de grotere volumes niet aankomen, maar FPT zag het ook niet aankomen. Als we wisten dat de vraag zoveel groter zou zijn, zouden we beter voorbereid zijn geweest. We hadden 15.000 extra pallets kunnen vervoeren, we hadden drie tot vier meer schepen kunnen inzetten. Echter, de infrastructuur kon het gewoon niet bijbenen. De koelhuizen, transportbedrijven en andere faciliteiten konden de hoger dan verwachte volumes niet aan", legt Gantz uit.

Hij zegt dat ze blij zijn dat ze uiteindelijk aan de vraag van klanten hebben kunnen voldoen. "Van week 2 tot en met week 9 kende FPT geen moment rust. Er was voortdurend beweging op die terminal."

Citrusexport gestart
"We zijn in week 14 gestart met onze wekelijkse citrusexport naar Rusland. Aanvankelijk zullen deze schepen Durban aandoen en vervolgens Kaapstad waar ze citrus, hardfruit en exoten ophalen. Vanaf deze week voegen we Europa en het VK toe. We zullen Coega als laadhaven toevoegen vanaf week 20, via een privé-opzet buiten Transnet om. Onze schepen zullen Durban, Coega en Kaapstad aandoen op weg naar het VK, Rotterdam en Sint-Petersburg. Vanaf het einde van week 19 zouden twee schepen per week afvaren tot ongeveer week 33 of 34."

Zuid-Afrikaans citrus naar de VS
Anlin Shipping staat op het punt om het vroege Zuid-Afrikaanse citrus naar de Amerikaanse markt te verschepen. "Wij zijn de enige gespecialiseerde aanbieder van conventionele koelschepen betrokken bij de export van Zuid-Afrika naar de VS. Het programma zou moeten starten rond week 20 en doorlopen tot week 37/38."

Vertragingen bij het Panamakanaal en de Rode Zee
Gantz zegt dat het Panamakanaal en de Rode Zee hen op het zuidelijkste puntje van Afrika niet direct beïnvloeden. "De vertragingen halen wel veel schepen tien tot twaalf dagen uit het systeem van de normale planning. Dus moet je meer schepen toevoegen om een normaal schema te handhaven. Onze schepen waren echter goed gepositioneerd. Die vertragingen hebben ons niet zoveel pijn gedaan. De situatie in de Rode Zee heeft niet direct invloed op ons, maar wel op de markt. Plotseling moet Egypte met zijn druiven naar Europa, terwijl India Europa niet kon bereiken. Het hielp evenwel de Zuid-Afrikaanse druiven en steenfruit in Europa, want de markt was er leger. Er zijn positieve en negatieve punten aan deze vertragingen. Onze handelsroutes naar Rusland en Europa worden niet beïnvloed."

Hij zegt dat met de grote groei van de Zuid-Afrikaanse citrusteelt een markt als Rusland nodig is, alsook een betrouwbare scheepvaartdienst die het fruit op tijd naar die markt kan krijgen. "Zuid-Afrika heeft zo'n grote groei in citrus. Rusland is gewoon nodig, want andere markten zijn niet in staat om die grote hoeveelheden te absorberen."

Gantz adviseert de Zuid-Afrikaanse fruitsector, met het volgende seizoen in gedachten, om de hoeveelheden niet te onderschatten. "Praat vroeg met ons, plan goed en de service zal op maat zijn. Bij ons weet je wanneer je fruit op bestemming komt. We kunnen er een dag of twee naast zitten, maar nog steeds binnen het tijdvak om je klanten overzee te bereiken."

Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979 (Zuid-Afrika)
charles@anlin.co.za
www.anlin.co.za

Publicatiedatum: