Laurent De Smedt, BelOrta:

"Alle maten peren worden goed betaald, prijs appelen ondermaats"

Tholen - Op de hardfruitmarkt lopen de appelen en peren dit jaar niet gelijk op, constateert Laurent De Smedt, divisiehoofd hardfruit bij BelOrta. "De markt voor peren zie ik de komende weken nog verder aantrekken. Op de appelmarkt hoop ik dat op een bepaald moment het tij gekeerd wordt."

"Van peren zijn er mooie volumes verkocht. We lopen voor op het schema van vorig jaar en ook de prijzen spreken voor zich", aldus Laurent. "Gisteren werden de goede maten (70-75) op de klok verkocht voor 1 euro, de 65'ers zaten op 95 cent en de 60'ers op 85 cent en ook voor de kleine maten (55) werd nog 82 cent betaald. We kunnen dus wel zeggen dat alle maten goed betaald worden."

De goede markt voor peren kwam voor het Divisiehoofd Hardfruit niet helemaal als een verrassing. "We zagen in de zomer al dat de voorraden in Europa zeer laag waren. Met name Italië heeft weinig peren. Vooral de afzet naar Duitsland verloopt voortvarend. Andere jaren nemen de Duitsers vooral de 1 kg punnets af, maar dit jaar bestellen ze ook volop gelegde peren in de maten 65, 70 en 75, dus dat is zeker meegenomen."

"Maar de Conference-peren gaan door heel Europa. Ook Italië en Frankrijk zijn goed aan de markt dit jaar en ook China blijft, ondanks de hogere prijzen, onze peren verladen. Daarnaast heeft de verkoop van de gebloste Fred-peer dit jaar erg goed gelopen. De beschikbare volumes zijn nog beperkt, maar we zien de vraag jaarlijks toenemen. In eerste instantie hebben we de Fred-peer aan de Belgische retail verkocht, maar we hebben ook de eerste testen gedaan richting Duitsland. Onze Migo-peren tenslotte zijn ook allemaal gesorteerd en verkocht", vertelt Laurent.De appelafzet verloopt daarentegen een stuk moeizamer. "In tegenstelling tot de peren is de appelverkoop vooral een binnenlandse aangelegenheid en hebben we een beperkte export. We hebben een groter volume appelen dan vorig jaar en de prijzen zijn ondermaats. De appelen zijn van topkwaliteit, maar de markt wil maar niet aantrekken. Terwijl bijvoorbeeld de Jonagold nu bij uitstek een artikel is voor de supermarkten om promoties mee te voeren. De Kanzi-appel daarentegen houdt wel stand, daar zien we zelfs een volumetekort in de dikkere maten."

Voor meer informatie:
Laurent De Smedt, Divisiehoofd hardfruit
BelOrta
+32 (0)12 670260
Laurent.desmedt@belorta.be  
www.belorta.be   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven