Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Engelse fruitimporteur

"Vertraging bij douane vormt een uitdaging"

De aanvoer van aardbeien is momenteel prima. Het fruit is afkomstig uit Spanje en Marokko. Er zijn ook Egyptische aardbeien op de markt, hoewel deze dit seizoen kampen met kwaliteitsproblemen.

"Ons Marokkaanse seizoen kende in november een trage start, maar is inmiddels goed op gang gekomen," vertelt Ed Velasco van Rodanto. "We zitten daarnaast middenin het Spaanse seizoen, dat half december van start ging. Er is volop fruit beschikbaar."

Het is momenteel vrij koud in Spanje, waar 's nachts het kwik tot 1 à 2 graden daalt. Dit wordt echter goedgemaakt door vele zonuren overdag, die bijdragen aan een intense kleuring. 

"De hoge lichtintensiteit draagt bij aan de goede kwaliteit en beschikbaarheid de komende weken. Het Marokkaanse seizoen verloopt eveneens uitstekend en vanaf half februari verwachten we een goede aanvoer uit deze regio. Vanwege kwaliteitsproblemen hebben we Egyptische aardbeien dit seizoen gemeden."

Op 1 januari voerde het VK een nieuwe douaneregeling in vanwege Brexit, waardoor alle producten die het VK binnenkomen en verlaten, ingeklaard dienen te worden. Dit leidt tot forse vertragingen. "We hebben problemen gehad met een aantal groupageladingen uit Marokko. Deze liepen forse vertragingen op. Soms worden de producten van wel drie, vier of zelfs vijf verschillende bedrijven op één vrachtwagen geladen. We worden van tevoren niet geïnformeerd over dit aantal. Het kan dus gebeuren dan iedere importeur van een andere inklaringsdienst gebruikmaakt, waardoor de vrachtwagen dus bij iedere provider langs moet gaan alvorens het fruit kan worden vrijgegeven. De langste vertraging die we meemaakten duurde vijf dagen en voor een lading zachtfruit is dat echt te lang."

Ed vertelt dat hij een goede verstandhouding met zijn vervoerder heeft en ervoor probeert te zorgen dat alle importeurs gebruikmaken van dezelfde douane-inklaringsdienst om het proces gemakkelijker te maken en vertragingen te beperken. 

"Ook nu leren we weer al doende en proberen we onze processen bij te sturen. Het lijkt erop dat DEFRA kampt met een personeelstekort en het werk niet aankan. Wanneer een zending vertraging oploopt en het fruit moet worden vernietigd, dan is niemand hiervoor aansprakelijk en moeten we zelf voor de kosten opdraaien."

Voor meer informatie: 
Edward Velasco
Rodanto Ltd
Tel:  +44 (0)208 150 3044
edward@rodanto.co.uk   
www.rodanto.co.uk  

Publicatiedatum: