Hortgro, de vereniging van hard- en steenfruittelers in Zuid-Afrika, heeft ondanks de Brexit en de pandemie weer een record neergezet in de appel- en perenexport naar de Britse markt.
Dit jaar is de Zuid-Afrikaanse appel- en perenexport met 9% gestegen. Er werden in totaal ongeveer 33 miljoen kartons appelen à 12,5 kg naar de buitenlandse markten verzonden. Met 6,1 miljoen kartons was het VK de op twee na grootste exportbestemming voor appelen uit Zuid-Afrika, goed voor 19% van de totale Zuid-Afrikaanse appelexport. De perenexport klokte af op 15,5 miljoen kartons, waarvan 1 miljoen stuks naar het VK. Dit is een stijging van 36% ten opzichte van 2020.
"Ondanks vele uitdagingen, zoals logistieke problemen in havens en een verstoring van de mondiale toeleveringsketens, hebben de Zuid-Afrikaanse hardfruittelers opnieuw blijk gegeven van hun vermogen om zich aan te passen aan zware omstandigheden. Ze slaagden er weer in om een fenomenale oogst te leveren, die alle verwachtingen overtrof", zegt Jacques du Preez, directeur Handel en Markten bij Hortgro.
Tijdens het hardfruitseizoen van 2021 werden er B2B- en B2C-promotieactiviteiten georganiseerd, die de unique selling points van de sector belichtten, waaronder de smaak en kwaliteit van het fruit, die worden gegarandeerd door het mediterrane klimaat, de steile hellingen en meer dan 100 jaar ervaring. Of het seizoenskarakter van Zuid-Afrikaanse appelen en peren, die beschikbaar zijn wanneer er geen Europese producten meer op de markt zijn, maar ook de zorg die de sector besteedt aan het voorzien van onderwijs, huisvesting en kansen binnen het bedrijf aan haar werknemers, en ten slotte de efficiënte logistiek.
Advertenties en digitale banners verschenen in speciale edities van branchepublicaties, waardoor de zichtbaarheid van Zuid-Afrikaanse appelen en peren ook online toenam. Er werden ook gloednieuwe seizoensrecepten onder de aandacht gebracht in de pers, op sociale media en op beautifulcountrybeautifulfruit.co.uk.
Hortgro richt haar aandacht nu op het steenfruitseizoen, dat deze maand is begonnen. In het VK wil het de uitstekende kwaliteit en de duurzaamheid van Zuid-Afrikaanse producten in de kijker zetten, alsook de sociale dimensie van de tuinbouw in Zuid-Afrika, waar de hard- en steenfruitsector van cruciaal belang is voor het scheppen van banen in plattelandsgebieden. De sector levert daarbij een bijdrage aan meer stabiliteit in een land waar de werkloosheidscijfers zeer hoog zijn.
Voor meer informatie:
Valentina Podda
Tel: +44 1480 465 953