Lidl en Kaufland zullen gebruik gaan maken van een innovatieve verpakking die is vervaardigd van vezels van lokaal geteelde silphieplanten. PreZero, de milieudivisie van Schwarz, loopt voorop met een duurzame verpakkingsoplossing die zij ontwikkelde in samenwerking met haar merk OutNature en verpakkingsspecialist STI.
Samen met OutNature wordt sinds eind 2020 in het laboratorium van STI onderzoek gedaan naar de technische eigenschappen van silphie. Hierbij werden ook de prestaties van het materiaal beoordeeld, zoals de mogelijkheid om het te bedrukken, vernissen, lamineren of uit te stansen. Het materiaal heeft zichzelf bewezen en kan nu ook worden gebruikt als grondstof voor karton en papier voor verpakkingen en displays.
Materialen op basis van silphie zijn al geschikt voor direct voedselcontact. Er zal verder onderzoek worden gedaan naar coatings waarmee de barrière-eigenschappen tegen vocht en vet kunnen worden verbeterd.
De strategische benadering van STI is gericht op duurzame innovatie. De zogenaamde 'Circulaire Innovatie'-filosofie van het bedrijf omvat het testen van hernieuwbare, nieuwe materialen, zoals papier op basis van silphievezels. Het bedrijf begeeft zich op nieuw terrein om de verpakkings- en POS-sector te verduurzamen.
Zowel Lidl als Kaufland introduceren deze innovatieve verpakkingsoplossing voor hun AGF, te beginnen met cressen.
Voor meer informatie:
STI Group
www.sti-group.com