Innovatieve verpakkingen voor circulaire economie

Fabrikanten en retailers zijn op zoek naar innovaties om duurzame oplossingen ter vervanging van wegwerpplastic te vinden. Eén van deze oplossingen is de Freshpact-lijn kartonnen punnets, die werd ontwikkeld door Mpact, een Zuid-Afrikaans verpakkings- en recyclingbedrijf. Dit relatief nieuwe concept voor AGF-verpakkingen biedt consumenten en merken een milieuvriendelijk en duurzaam alternatief voor wegwerpplastic, terwijl het eveneens bijdraagt aan de totstandkoming van een circulaire economie. 

In een lineaire economie worden grondstoffen gedolven, verwerkt en afgedankt. In een circulaire economie staat het delen, lenen, hergebruiken, herstellen, opknappen en recyclen van bestaande materialen en producten centraal, zodat de waarde ervan wordt gemaximaliseerd en afval tot een minimum beperkt. 


Het is een industrieel systeem dat in zakelijk opzicht logisch is, maar ook het milieu ten goede komt. Daarnaast versterkt dit economische model de gemeenschap en geeft het een impuls aan lokale economieën. In het geval van Mpact betekent dit dat de materialen die niet geschikt zijn voor hergebruik worden verzameld, gerecycled en verwerkt tot nieuwe producten. 

De Freshpact-punnets zijn vervaardigd van 100% FSC-gecertificeerd, voedselveilig papier en kunnen worden hergebruikt en gerecycled na gebruik. Freshpact-verpakkingen bieden stakeholders op de AGF-markt dezelfde eigenschappen als traditionele verpakkingen met als extra voordeel dat zij biologisch afbreekbaar, recyclebaar en zodoende ook duurzaam zijn. 

"Onze baanbrekende, recyclebare punnets dragen bij aan het terugdringen van wegwerpplastic en het creëren van een circulaire economie. Ze sluiten daarom goed aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van onze klanten," legt Wouter Heunis van Mpact Corrugated uit. 

"Het product onderscheidt zich vanwege de mogelijkheid tot branding en de revolutionaire coating, waardoor de punnet bestand is tegen vocht en vet, en deze ideaal is voor gebruik tijdens gekoelde bewaring of transport," vervolgt hij. "Sinds de introductie van de lijn, in oktober 2019, is het duurzame Freshpact-assortiment verder uitgebreid. Tot nu toe werd hiermee 1.200m3 afval voorkomen, dit komt overeen met 480 Olympische zwembaden." 

"We leveren een 100% recyclebare lijn tomatenverpakkingen aan de grootste premium retailketen in Zuid-Afrika. We bieden deze tomatenverpakkingen nu al voor het tweede jaar op rij aan en hebben in 2021 daarnaast onze nieuwe lijn Kraft Herb-kruidenpotten geïntroduceerd," zegt Heunis. "Met dit nieuwe ontwerp verwachten we jaarlijks zeven ton wegwerpplastic te besparen."

Voor meer informatie:
Penny Ntuli
Mpact
+27 011 994 5547
PNtuli@mpact.co.za 
www.mpact.co.za


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven