Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Citroensap in innovatieve verpakking

"Onze kernactiviteit is de verwerking van citroen in sap en ons hoofdproduct is het biologische citroensap dat beschikbaar is in verschillende formaten en in innovatieve, gebruiksvriendelijke verpakkingen. Zo hebben we bijvoorbeeld plastic verpakkingen van 250 ml in de vorm van citroenen, die doen denken aan vers fruit. Maar we hebben ook de klassieke glazen fles in ons assortiment, of de portieverpakkingen in zakjes die we sinds 2017 afzetten onder het merk Olibar", vertelt Mino Liotti, voorzitter van de industriële groep Liotti Group.

Het bedrijf Liotti werd opgericht in Calabrië, in de streek van Crotone. Liotti Group heeft verwerkingslijnen op verschillende locaties en onlangs nam de groep het in de Noord-Italiaanse provincie Mantua gevestigde Olibar over, dat sinds 1983 een bedrijf is in de sector van eenpersoons portieverpakkingen in zakjes en in de suikersector. Verder brengt L'Enologica Liotti al vele jaren de producten voor de wijnsector op de markt. Het verwerkingsbedrijf van Liotti Spa staat op een perceel van ongeveer 15.000 m². Het pand beslaat 4.000 m² en is uitgerust met moderne verwerkingslijnen, waar naast de productie van citroensap ook het verpakken plaatsvindt.

"In het kielzog van een groeiend consumentenbewustzijn van de gezondheidseigenschappen van citroen en van het brede scala aan citrus – bergamot, sinaasappel, clementine en mandarijn, waarvan Calabrië een groot producent is –, is de consumptie in de afgelopen jaren met dubbele cijfers gestegen. Bijna dertig jaar geleden, namelijk op 27 juni 1994, deden we onze eerste levering van citroensap in de plastic verpakkingen in de vorm van een citroen. De lading was bestemd voor Zweden. Sindsdien is ons marktbereik fors uitgebreid en is ons bedrijf enorm gegroeid. En dat is vooral mogelijk geweest omdat we steeds rekening hebben gehouden met de consumententrends."

"We zijn al jaren actief in de agrofoodsector, waar we zowel onder ons eigen merk als in opdracht van derden produceren. We bedienen klanten uit het betere segment, zowel in Italië als in landen over de hele wereld. In de loop der jaren hebben we veel middelen, zowel menselijk kapitaal als financieel vermogen, geïnvesteerd in technologische innovatie om de kosten-opbrengstverhouding te optimaliseren en ons aan te passen aan de steeds strenger wordende eisen van de klanten, zonder daarbij in te boeten aan concurrentievermogen. Het sap van ons Calabrische en Siciliaanse citrus is immers onklopbaar, want vers geperst is het een wondermiddel!", vertelt Mino Liotti.

Clone apireno di Femminello presso l'azienda Il Limone del Barone

Italiaanse citroenen en citroensap zijn niches in vergelijking met de grote productielanden, maar er is in het buitenland veel vraag naar omwille van de voedselveiligheid en de gezondheids- en kwaliteitscertificeringen. De EU-regelgeving is op dat gebied heel streng. Volgens de meest recente gegevens bedroeg de oogstopbrengst van Italiaanse citroenen in 2020 ongeveer 480.000 ton. De teelt groeit nog steeds heel licht, maar de wereldmarkt wordt – zeker in het tegenseizoen – wel gedomineerd door de volumes uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika.

"De prijs van citroen wordt bepaald door de volumes op de wereldmarkt, maar ook door de kwaliteit van het fruit, de verpakking en het merk. We hebben er zeker alle belang bij om uitleg te geven aan de Zuid-Amerikaanse telers – en dat doen we dan ook al jaren - hoe een goed product op de markt te brengen. Een sleutelrol daarbij spelen de ervaring en goede teeltpraktijken. Argentinië bijvoorbeeld boekt daarin grote vooruitgang. De Argentijnse citroenen zijn van hoge kwaliteit en zijn complementair aan het Italiaanse aanbod en het afzetvenster is verschillend aan dat van de productie op het noordelijk halfrond."

Liotti Group is sterk aanwezig in de retail (supermarktketens en discounters) en in het horecakanaal. Het in Crotone gevestigde bedrijf, internationaal bekend om zijn citroensap, verwierf in 2017 alle aandelen van het historische merk Olibar, een bedrijf in de sector van smaakmakers in portieverpakkingen in zakjes (poeders en sausen zoals mayonaise, ketchup, barbecuesaus, mosterd) en suikers. Olibar beschikt daarvoor ook over een eigen afdeling voor de gepersonaliseerde bedrukking van de zakjes.

Voor meer informatie:
Liotti Spa
Zona Industriale Passovecchio
88900 Crotone (KR) - Italië
+39 (0)962 938311
liotti@liotti.it
www.liotti.it

Publicatiedatum: