Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE-marktrapport week 40/2021:

Aanbod aan Spaanse komkommers nam enorm toe

Het aanbod aan Spaanse komkommers nam enorm toe en belandde daarmee qua betekenis aan de top van het assortiment. Nederlandse en Duitse aanbiedingen volgden daarna in gelijke mate, Belgische partijen vulden het aanbod aan. In München waren er daarnaast vanaf halverwege de week nog Griekse partijen verkrijgbaar. Het seizoenseinde van de Middel-Europese komkommers staat voor de deur, want hun aanbod nam duidelijk af. De prijzen hiervan tendeerden vaak omhoog, aldus het recente BLE-marktrapport.

Daarop werden ook de Spaanse komkommers vervolgens duurder. Bij de snackkomkommers domineerden Duitse en Nederlandse leveringen de markt. Inmiddels arriveerden in Frankfurt en München ook komkommers uit Spanje. Turkse en Griekse aanvoer completeerde het aanbod. De prijzen trokken vaak licht aan vanwege een goede vraag.

Appelen
Opnieuw domineerden de Duitse partijen, vooral Elstar, Jonagold en Boskoop. De vraag werd vaak tevredenstellend genoemd. Desondanks stelden de aanbieders hun prijzen vaak naar beneden bij.

Peren
Italiaanse Santa Maria en Abate Fetel peren domineerden de markt. Uit Italië kwamen bovendien nog Williams Christ en Boscs Flaschenbirne. Nederland was voornamelijk met Gute Luise op de markt vertegenwoordigd; Conference en Alexander Lucas vulden het aanbod aan.

Druiven
De aanvoer breidde zich continu uit. Dit had echter in beginsel geen negatieve consequenties voor de prijzen, in plaats daarvan trokken de prijzen tijdelijk zelfs aan.

Pruimen
Het seizoen liep richting het einde: de Duitse ladingen verloren enorm aan betekenis. Ook de vraag was merkbaar afgenomen. De verkopers konden hun prijzen weliswaar tijdelijk nog één keer verhogen, maar dit lag echter in het bijzonder aan het beperkte aanbod.

Citroenen
Spaanse Primofiori en Verdelli citroenen wonnen aan relevantie, Verna van dezelfde herkomst werd juist minder relevant. Over het algemeen kon de vraag zonder problemen gedekt worden.

Bananen
De handel verliep wisselend: soms veranderden de prijzen niet wezenlijk, aangezien beschikbaarheid en afzetmogelijkheden voldoende met elkaar harmoniseerden. Prijsverlagingen zag men echter evenveel als stijgende prijzen.

Bloemkool
Duitse aanbieders domineerden vrijwel als een monopolie de markt. Het aanbod was voldoende om de vraag te dekken. Deze was op verschillende plaatsen afgenomen.

Sla
Bij kropsla bestond het aanbod uit Belgische en Duitse offertes. De prijzen bleven op het bestaande niveau, omdat de vraag voldoende gedekt kon worden.

Tomaten
Aangezien de klanten in alle productcategorieën van voldoende tomaten voorzien konden worden, bleven de prijzen grotendeels op het bestaande niveau. De afzet verliep zeer gestaag.

Paprika's
Terwijl de Nederlandse afvoer vanwege het moment van het seizoen afnamen, nam de Spaanse aanvoer geleidelijk toe. Dit had uitwerkingen op de prijzen, die alles bij elkaar naar beneden tendeerden.

Bron: BLE

Publicatiedatum: