Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fyffes voltooit onderzoek naar noden telersgemeenschap Honduras

Fyffes heeft haar eerste community needs assessment (CNA) afgerond in en rondom de communities van haar meloenkwekerijen in Choluteca, Honduras. In de maanden juli en augustus van dit jaar namen 900 leden van de community deel aan anonieme, vertrouwelijke interviews die werden afgenomen door onafhankelijke adviseurs. Leden van de community zijn ondervraagd over hun economische, ecologische en sociale zorgen, evenals over de invloed die het bedrijf SOL - dochteronderneming van Fyffes- op hen heeft.

Het onderzoek heeft betrekking op de volgende communities:

El Corpus: El Naranjal, San Isidro, La Fortuna, San Juan Arriba, San Juan Abajo
Yusgüare: Pueblo Nuevo, La Permuta, Los Zorillo, Tablones Arriba, Tablones Abajo
Marcovia: Los Llanitos, Col. Buena Vista, Piedra de Agua
Choluteca: Palenque

Fyffes heeft een seizoensbedrijf in Honduras dat in de wintermaanden meloenen naar Noord-Amerika exporteert. De regio Choluteca, waar de meloenenkwekerijen van Fyffes zijn gevestigd, is een relatief arme regio en maakt deel uit van de zogenaamde 'droge corridor' van Midden-Amerika. Bij de activiteiten van Fyffes zijn gedurende het seizoen 5.000 tot 8.000 werknemers in dienst, hetgeen een belangrijke economische stimulans is voor de regio.

Het doel van deze community needs assessment (CNA) is om onze betrokkenheid bij de community en investeringen in de regio te tonen, en om inzicht te verschaffen in ons lokale milieu- en arbeidsbeleid en de uitwerking daarvan in de praktijk. Op die manier krijgen we beter zicht op eventuele mensenrechtenkwesties en negatieve effecten op het milieu en de gezondheid in de omringende communities van Fyffes.

Deze community needs assessment (CNA) zal worden gebruikt als basis voor een werkprogramma om Fyffes te helpen haar gestelde doel te bereiken, te weten: Ervoor zorgen dat 100% van onze naburige communities vóór het jaar 2030 betrokken is bij vitale sociaal-economische community projects vanuit onze vier aandachtsgebieden voor gemeenschapsinvesteringen. Deze vier aandachtsgebieden zijn: voeding, weerbaarheid tegen klimaatverandering, gender en onderwijs.

De belangrijkste bevindingen worden hieronder weergegeven:

Economisch en Sociaal
Meer dan 80% van de geënquêteerden zegt dat ze de werkgelegenheid in de regio graag zouden zien verbeteren. Volgens hen zijn de belangrijkste verbeterpunten (in volgorde van prioriteit): medische infrastructuur; wegen en transport; huisvesting; toegang tot betaalbaar en kwalitatief goede voeding; vuilnisophaalservice; en betaalbaar onderwijs.

Milieu
Meer dan 90% van de geënquêteerden zegt dat het bedrijf geen negatieve effecten heeft op het milieu, maar iets meer dan 50% van hen zegt dat de community te lijden heeft onder extreme weersomstandigheden.

Onze wervingspraktijk
48% van de geënquêteerden werkte het afgelopen seizoen bij Fyffes Melon Operations, 57% heeft in een van de voorgaande seizoenen voor ons gewerkt. Meer dan 90% van de werknemers geeft aan dat ons bedrijf een duidelijk wervingsbeleid heeft, terwijl iets meer dan de helft van de respondenten uit de community zegt dat wij over een duidelijk wervingsbeleid beschikken.

Twee derde van de werknemers begrijpt de term ‘vrijheid van vereniging’, terwijl nauwelijks een derde van het totale aantal geënquêteerden aangeeft deze term te begrijpen.

Bijna 100% van de werknemers zegt dat vrouwelijke werknemers gelijk worden behandeld, terwijl driekwart van het totale aantal geënquêteerden zegt dat vrouwen gelijk worden behandeld als werknemers.

Ten slotte zegt meer dan twee derde van de leden van de community niet te weten hoe ze een klacht tegen het bedrijf zouden moeten indienen, terwijl van de werknemers bijna twee derde zegt wél te weten hoe ze in dat geval dienen te handelen.

Acties
Fyffes gaat over tot o.a. de volgende acties ten einde een gevolg te geven aan de bevindingen van het onderzoek:

  • Het organiseren van een Human Rights training voor 100% van onze werknemers, zowel voor vaste krachten als voor seizoensarbeiders.
  • Het wervingsbeleid in een toegankelijker formaat publiceren voor seizoenarbeiders en het trainen van z.g. 'caporales' (seizoenssupervisors die andere seizoenarbeiders werven) en human resources inzake het beleid.
  • Ervoor zorgen dat alle seizoensarbeiders een training krijgen in de Fyffes Principles.
  • Campagne voeren voor werknemers én de community ter bewustwording van het bestaan én functioneren van zowel een lokale als wereldwijde klachtenprocedure.
  • Onderzoeken hoe de dienstverlening in de door ons bedrijf gefinancierde medische klinieken kan worden verbeterd.
  • Doorgaan met bestaande focus voor donaties op onderwijs, voeding, klimaatverandering en gendergelijkheid.
  • Gebreken in de bewegwijzering in kaart brengen en een veiligheidsonderzoek uitvoeren in de directe omgeving van de plantages.
  • Een campagne organiseren voor meer verkeersveiligheid, samen met de transportmedewerkers van het bedrijf.
  • Mogelijke partnerschappen verkennen met NGO's op het gebied van huisvestingsbehoeften in de lokale community.
  • Voor betere communicatie zorgen met alle medewerkers inzake onze betrokkenheid bij de community en de investeringen erin.

Voor meer informatie 
www.fyffes.com

Publicatiedatum: