Doelstelling zachtfuitsector

'Een dagelijkse dosis blauw': 128 gram blauwe bessen per dag

Het komt erop neer dat veel van de huidige consumenten de frequentie en de hoeveelheid van hun aankopen hebben verhoogd en er zijn ook sterke aanwijzingen dat nieuwe eetgewoonten nieuwe consumenten voor blauwe bessen aantrekken. In dit kader rijzen volgens de onlangs in Peru gehouden IBO de volgende vragen:

Zullen wij in staat zijn deze nieuwe consumenten te behouden? Kunnen we vanuit deze nieuwe basis groeien en uitbreiden? Kunnen we het aandeel van de consumptie per hoofd van de bevolking laten groeien? Wat is daarvoor nodig?

Het is duidelijk dat er geen eenduidig antwoord op al deze vragen bestaat. De tijd zal ze wel beantwoorden. De waarheid is dat de meeste specialisten of deskundigen erop wijzen dat consistentie in het product, de verpakking, de retailprijs, het repeteren van de gezondheidsboodschap en constante kwaliteitsverbetering van essentieel belang zullen zijn om het resultaat te bereiken.

Kwaliteits- en consistentieverbetering is wat de toekomst verzekert, want wanneer de sector consequent kwaliteit levert, reageert de consument. Fruit dat de consument niet aanspreekt, zal daarentegen andere geschikte kanalen moeten vinden of geleidelijk uit de markt moeten worden genomen. Dit moet een aanpak zijn voor iedereen die zich inzet voor de toekomst van de sector, zo wordt in het document benadrukt.

"Een dagelijkse dosis blauw" is het parool, want er zijn steeds meer aanwijzingen dat de dagelijkse consumptie van blauwe bessen op een vastgesteld niveau van 128gr (ongeveer 1 kopje) tal van voordelen heeft voor de menselijke gezondheid en in deze parameter moet, met inachtneming van de regelgeving inzake gezondheidseigenschappen, de "dagelijkse dosis blauw" met meer kracht worden gepromoot.

Het is een kans die moet worden aangegrepen en er zal een creatievere marketingboodschap moeten worden ontwikkeld en naar behoren onderzocht.

Waar zal de toekomstige groei van de fruitconsumptie vandaan komen?
Hoewel het tempo waarin de blauwe bessenconsumptie in de toekomst zal toenemen en de spreiding daarvan nog onbeantwoord zijn, is men het er duidelijk over eens dat er nog een lange weg te gaan is, met voldoende ruimte voor de consument om meer blauwe bessen te eten en om nieuwe consumenten aan te trekken.

Waar ligt de toekomst, komt die van het aanbod?
De laatste jaren is er een aanzienlijke groei geweest, vooral in de lente- en herfstteelt en die komt uit een selecte groep landen en regio's: Peru, Mexico, Marokko, het noordwesten van de Stille Oceaan, geselecteerde delen van Oost-Europa, sommige regio's van China, om er maar een paar te noemen.

De regio's die de afgelopen jaren het snelst zijn gegroeid, hebben dat gedaan dankzij een reeks vergelijkende voordelen en afgezien van grote geopolitieke verstoringen (mogelijk, in sommige van deze landen) is een achteruitgang van de positie van deze regio's niet in zicht.

Dit neemt niet weg dat de groei in sommige van deze regio's zal afnemen en in andere juist zal doorzetten. In de tussentijd zien andere regio's kansen om hun aandeel weer te vergroten, zoals Zuid-Afrika, specifieke regio's in het noordwesten van de Stille Oceaan, Chili, delen van de Zwarte Zee en regio's in het zuidwesten van China.

Bekijk blueberriesconsulting.com voor het volledige verslag.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven