Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Olivier Mauduit, Sherwood Farm:

"Kleur van peer is belangrijk voor consumenten"

Olivier Mauduit, voormalig groente- en fruitgroothandel op de MIN-markt van Rungis, werkt al bijna 4 jaar als teler in Zuid-Afrika. "Ik heb 3 jaar geleden een teeltbedrijf met 20 hectare grond gekocht, met als doel om op 15 hectare rode peren en orange blush peren te telen voor de exportmarkt," legt hij uit.

Rosemary Select-peer / © Sherwood Farm

"De perenmarkt moet zichzelf vernieuwen"
Deze nieuwe activiteit is ontstaan ​​uit de wens om een andere weg in te slaan en om te voorzien in een reële behoefte op de perenmarkt. "Op het teeltbedrijf telen we twee soorten Zuid-Afrikaanse peren: de Cheeky, een bordeauxrode peer, en de Rosemary Select, een orange blush peer. Beide peren zijn nieuwe perenrassen, dus met minder agronomische ervaring dan de meer gangbare rassen, maar de rassen hebben wel een groot commercieel potentieel."

"We hebben deze keuze gemaakt omdat de perenmarkt, in tegenstelling tot de appelmarkt, niet erg dynamisch is als het gaat om innovatie. Jarenlange ervaring heeft me geleerd dat de peer een fruitsoort is die moeite heeft om de interesse van de jongere generaties te trekken."

"Hoewel sommige soorten wat betreft de smaak interessant zijn, is er nog veel werk aan de winkel wat betreft hun uiterlijk. Dat is belangrijk, aangezien we ons tegenwoorig laten leiden door het uiterlijk. Het visuele aspect is het nummer 1 criterium dat consumenten ertoe aanzet om te kopen, vooral jongere consumenten, maar het is de smaak die ervoor zorgt dat ze terugkomen. Deze nieuwe rassen zorgen voor een opleving in de consumptie van peren."

Foto rechts: Eerste oogst Rosemary Select-peren in januari 2021 / ©Sherwood Farm

Cheeky peren / © Sherwood Farm

"Dit jaar verkopen we waarschijnlijk zo'n 80 ton op de markt"
2022 wordt het eerste echte productiejaar voor de boomgaarden van de Sherwood Farm. "Vorig jaar hebt ik 1,2 ton peren verhandeld op de lokale markt voor een oogst van 2 ton. Ik heb toen veel positieve feedback gekregen over de smaak van de peren. Het klopt dat de  eigenschappen van de peren qua smaak en geur van de eerste oogst vorig jaar echter mijn verwachtingen overtroffen. Dit jaar verhandelen we bij gunstig weer waarschijnlijk zo'n 80 ton, wat neerkomt op zo'n 3 tot 4 containers."

Met behulp van een strikte traceerbaarheidsdoelstelling zal Olivier zijn oogst vanaf januari onder zijn eigen merk "Red Pear Farm" gaan verhandelen in Europa, Azië en het Midden-Oosten. "Onze peren komen volgens de WAPA-voorspellingen waarschijnlijk met een korte opslagperiode op de Europese markt."

"Om de Aziatische en Midden-Oosterse markten te kunnen bevoorraden, zullen de Zuid-Afrikaanse en zelfs Europese exportkantoren mijn contacten zijn. Hoewel mijn partijen op dit moment nog klein zijn - wat niet gemakkelijk is voor kopers, dat begrijp ik -, zal mijn aanbod zeer binnenkort toenemen, aangezien de boomgaard volledig nieuw was. Vanaf dan zal ik de kopers volledig en zeer snel veel grotere partijen kunnen leveren," besluit Olivier optimistisch.

Voor meer informatie: 
Olivier Mauduit
Sherwood Farm
+27 71 985 3470
fomfom94@hotmail.fr 

 

Publicatiedatum: