Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stefanie Kok over zoete aardappelen en de productie van aardappelchips

De teelt van zoete aardappelen neemt steeds verder toe in Duitsland. Ook het 'Meerbuscher Kartoffelhof' houdt zich bezig met de teelt van zoete aardappelen en de productie van aardappelchips, vertelt commercieel manager Stefanie de Kok. 


Stefanie de Kok

Opkomst zoete aardappelen
Het bedrijf uit het Duitse Meerbusch nam dit jaar voor het eerst zoete aardappelen in haar assortiment op en plantte daarvoor 10.000 zoete aardappelstekjes. "In samenwerking met Schmiede.one gebruiken we bovendien een zelfrijdende aardappelrooier genaamd 'Harvery' van Asa-Lift/Grimme, die ons het werk makkelijker moet maken." Dat dit werk zich loont blijkt onder meer uit het feit dat de zoete aardappel veelvoudig inzetbaar is: "Ook in kinder- en babyvoeding worden zoete aardappelen inmiddels veel gebruikt. De zoete aardappelen zijn sterk in opkomst. Zowel in de retail alsook in de horeca zijn er veel afnemers."


Zoete aardappelteelt op het 'Meerbuscher Kartoffelhof'

Seizoensstart van de vroege aardappelen en chipsproductie
"We starten deze week met het vroege aardappelseizoen, dat zich vanwege de hevige regenval flink vertraagd heeft. Parallel aan onze aardappelteelt wijden we ons ook aan de productie van aardappelchips. Eind juni zijn we daarmee begonnen en het wordt goed ontvangen. De prijs voor het product ligt weliswaar iets hoger, maar het voordeel is dat we onze chips ook in de vegan variant aan kunnen bieden. Daarbij gebruiken we een vacuümfriteuse en zonnebloemolie om onze aardappelen te verwerken."

Maar waar komt het besluit vandaan om de aardappelen zo te verwerken? "Bij ons rees de vraag wat er met de aardappelen moet gebeuren die weliswaar kwalitatief goed zijn, maar niet aan de norm van de levensmiddelenhandel voldoen. Aangezien bovendien ook nog de aardappelconsumptie in toenemende mate afneemt, was het niet zo'n moeilijk besluit om de aardappelen te gaan verwerken", aldus Stefanie. Bovendien gebruikt het bedrijf een plasticvrije zak die composteerbaar is. De chips wordt geproduceerd in een nabijgelegen fabriek.


Een paar soorten chips van het aardappelbedrijf

Schommelende vraag tijdens corona
Stefanie ziet een duidelijk verschil met de eerste lockdown: "De zelfvoorziening was aan het begin van de coronatijd nog noodzakelijker. De leveringshoeveelheden zijn aan het begin van de coronacrisis verviervoudigd. Deels waren we tot wel 22 uur aan één stuk aan het werken. Onze vrachtwagens reden heen en weer tussen supermarkten, in plaats van kratten hebben we hele pallets geleverd. Sinds de heropening zien we echter sterke schommelingen in de vraag - juist nu in de zomer ook weer iedere dag." 

Arbeidskrachten en machines
Stefanie kan weliswaar terugvallen op een vast team, echter vormen het vinden van voldoende seizoensarbeiders en personeelsuitval door ziekte bekende problemen voor het bedrijf. "We proberen eigenlijk al sinds langere tijd vervanging te vinden, maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Het verpakken wordt reeds door een machine gedaan; sorteren moeten we nog met onze eigen ogen. Natuurlijk hebben we reeds over een optische sorteerinstallatie nagedacht, maar dat is financieel gezien voor ons nog niet haalbaar."

Regionale merkbekendheid
"De consumenten letter er steeds meer op waar hun producten vandaan komen. De foto's van ons op de chipszakken moeten hen laten zien dat het hier om een echt regionaal product gaat en kan hen daardoor een gevoel van verbondenheid met ons en het product geven. Het is ons ook opgevallen dat de directe verkoop populairder is geworden."

Voor meer informatie:
Meerbuscher Kartoffelhof UG 
Stefanie de Kok
Chlodwigstr.11
40668 Meerbusch, Duitsland
+49 2150 70 76 370
info@meerbuscher-kartoffelhof.de 
www.meerbuscher-kartoffelhof.de 

Publicatiedatum: