Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We profiteren van de populariteit van Japanse fruitsandwiches"

De fruitsandwich is een combinatie van twee sneetjes brood (zonder korst) met slagroom en stukjes vers fruit. De fruitsandwich dook voor het eerst op in Japan in de jaren 1910-1920. Mede dankzij sociale media heeft dit soort voedsel het afgelopen decennium een bloeiperiode doorgemaakt. Tegenwoordig is het in bijna elke supermarkt en buurtwinkel te vinden en zijn er zelfs veel ‘fruitbroodjes-winkels’ geopend. Ryo Takeshita, salesmanager van Astra, een innovatief Japans bedrijf gespecialiseerd in het schillen van fruit, vertelt over de geschiedenis van de Japanse fruitsandwich en beschrijft hoe zijn bedrijf heeft geprofiteerd van de populariteit ervan.

Geschiedenis van de Japanse fruitsandwich
"In de jaren 1990-2000 was de fruitsandwich nog niet zo populair. Sommige winkels hadden aardbeiensandwiches, maar daar bleef het ook bij. In de jaren 2010 werd de fruitsandwich plotseling erg populair, vooral om twee redenen," zo legt Ryo uit.

"Eerst en vooral waren er in die periode meer soorten vers fruit op de Japanse markt, terwijl er maar één soort fruitsandwich voorhanden was: de aardbeiensandwich. Maar in de jaren 2010 breidde het assortiment uit naar kiwi, sinaasappel, mango, ananas, druif, enz. Dus, de sandwiches werden kleurrijker en mooier. De tweede reden is social media, zoals Instagram en Twitter. Mensen begonnen foto's te plaatsen van lekker uitziende voedingsmiddelen. Ook beroemdheden plaatsen prachtige foto's van fruitsandwiches op Instagram, wat de belangstelling van de consument opwekte. Deze trend zette de fruitbroodjes in de spotlights en vanaf ongeveer 2019-2020 is het echt booming business."

Omdat dit soort voedsel steeds populairder wordt, hebben de Japanners er de afgelopen jaren zelfs een nieuwe term voor gezocht: 萌え断 (moedan). 萌え(moe) betekent aantrekkelijk, 断(dan) is een afkorting van 断面 (danmen), wat dwarsdoorsnede betekent.

"Tegenwoordig komen er elke maand nieuwe speciaalzaken voor fruitbroodjes bij en zelfs buurtwinkels verkopen ze. Jonge mensen zie je vaak deze prachtige toetjes eten in broodjeszaken," zegt Ryo. "Niet alleen de broodjes uit winkels doen het goed, ook zelfgemaakte fruitsandwiches vinden vlot hun weg naar de basis- en middelbare scholen. Mama’s maken graag een broodje fruit voor hun kinderen als lunchdessert, omdat het koolhydraten bevat en ook veel verschillende soorten vitamines."

“Het schillen heeft heel wat voeten in de aarde”
Hoewel het een gemakkelijk te maken gerecht lijkt, is het niet zo eenvoudig de stukjes vers fruit in de sandwich te stoppen. Het efficiënt bereiden van verschillende fruitstukken is een grote uitdaging. "Enerzijds moeten de stukjes fruit heel schoon zijn en zonder schil. Anderzijds mag je niet te diep snijden om de schil eraf te halen, want dan ontstaat er onnodige voedselverspilling. Het vereist dus een heel zorgvuldige behandeling en tijdrovende arbeid, vooral bij het verwerken van klein fruit zoals kiwi's en mini-mango's. Omdat het stuk fruit met het droge brood wordt gecombineerd, moet het druipen van sap binnen de perken worden gehouden, anders tast het de smaak van het brood aan."

Als innovator op het gebied van fruitschilmachines ontving Astra veel vragen van broodjeszaken die op zoek zijn naar efficiënte schilsystemen die gladde en mooi geschilde stukjes vers fruit afleveren.

Fruit geschild door de Astra fruitschilmachine

“Perfecte schilmachine voor het maken van een fruitsandwich”
"Sommige traditionele broodjeszaken gebruiken nog ronde schilsystemen of de medewerkers schillen het fruit handmatig. Het nadeel van een ronde schiller is dat hij de schildiepte niet kan aanpassen. Dit betekent dat als je alleen het oppervlak wilt schillen, de schilbreedte erg smal zal zijn en het proces dus meer tijd zal kosten en de opbrengst lager zal zijn. Bij de handmatige schilmethode verliest fruit vaak hun ronde vorm en zien ze eruit als zeshoeken of bakstenen met een ruw oneffen oppervlak. Om dergelijke problemen op te lossen, kan een ‘blade peeler’ een perfecte oplossing bieden."

"Onze schilmachine vertoont overeenkomsten met handmatig schillen. Het mes is recht, scherp en dun. Bij het draaien beweegt het mes in vele hoeken, terwijl het altijd strak tegen het oppervlak van het fruit wordt gedrukt", legt Ryo uit.

"Meskwaliteit en schilbeweging zijn de twee belangrijkste factoren die een goed schilsysteem definiëren. Maar niet alleen het ontwerp, met kenmerken zoals lengte, breedte en vorm spelen een rol, ook de keuze van het materiaal is belangrijk. Om de beste meskwaliteit te verkrijgen, gebruiken we ook alleen het beste materiaal. Het metaal dat voor sommige messen wordt gebruikt, kan overigens alleen in Japan worden gefabriceerd. Om de schilbeweging te optimaliseren hebben we bovendien talloze tests uitgevoerd op de bewegingsroute van het mes, de schilhoek en de rotatiesnelheid. Schillen lijkt dan wel een eenvoudige handeling, maar al deze elementen moeten in balans zijn en op elkaar zijn afgestemd."

Hoewel het principe achter de schiller vrij ingewikkeld is, is de machine zelf zeer gebruiksvriendelijk ontworpen. "De machine is voorgeprogrammeerd. Gebruikers hoeven dus alleen het fruit op de schiller te bevestigen, een programma te kiezen en op start te drukken. De schilsnelheid kan oplopen tot 400 stuks/uur (9 seconden/stuk). Met een instelbare schildiepte kan het lemmet fruitschillen aan van papierdun tot kartondik. En last but not least, de machine is erg klein. Onze schiller past dus ook in een smalle winkel of een simpele keuken."

Astra KA-700H-model

Innovatief bedrijf
De afgelopen 20 jaar heeft Astra zich volledig toegelegd op de innovatie van de automatische schilsystemen. Astra heeft een serie fruitschilmachines in het assortiment, waaronder het KA-700H-model voor sinaasappelen, appelen en kiwi's, en de KA-750-serie voor ananas, meloenen en mango's. Het bedrijf heeft verschillende onderscheidingen ontvangen voor haar automatische schiltechnologieën.

"Alle patenten en onderscheidingen zijn een erkenning van onze inspanningen op het gebied van innovatie. We kunnen met trots zeggen dat al deze technologieën mede de vrucht zijn van talloze mislukkingen en ideeën die uiteindelijk terzijde zijn geschoven", besluit Ryo.

Voor meer informatie:
Ryo Takeshita
ASTRA Inc.
+81 0245412444
ryo@e-astra.co.jp
peel-a-ton.com

Voor de Benelux:
Synergy Systems
info@synergy-systems.nl
synergy-systems.nl

Publicatiedatum: