Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lokale vraag naar Turkse kersen was sterk maar in sommige landen zwakkere vraag als gevolg van lockdowns

Het Turkse kersenseizoen is bijna voorbij en volgens één exporteur was het een sterk seizoen. Ondanks de problematische situatie overal ter wereld was de export groter dan vorig jaar. Het seizoen liep een paar weken vertraging op vanwege het weer en de Aziatische markt bood niet de kansen waar exporteurs op gehoopt hadden.

Hoewel het weer voor vertraging van het Turkse kersenseizoen zorgde, was het fruit van goede kwaliteit volgens Enes Gurgen, assistent-manager van Canlar. "Het Turkse seizoen ging van start met goede oogstopbrengsten. Zoals gebruikelijk waren de kwaliteit en smaak van de Turkse kersen goed. De oogst was wel iets vertraagd als gevolg van weersomstandigheden. De lokale vraag was sterk, vandaar dat de prijzen bij aanvang van het seizoen hoger waren dan voorgaande jaren. In veel landen was de vraag zwakker vanwege de lockdowns. Door deze marktomstandigheden waren vraag en aanbod en de concurrentie volatiel. Dit jaar promootten we ons nieuwe merk 'Solaris Fruit' op diverse markten." 

Canlar zou graag haar export naar Aziatische markten hebben uitgebreid, aangezien zij vorig jaar zendingen naar China heeft verladen. Gurgen legt uit dat dit seizoen moeilijker was. "We beschikken over meer dan 30 jaar ervaring met de Europese en Scandinavische markt maar we hebben onze focus uitgebreid naar andere markten en ons nieuwe merk in India, het Midden-Oosten en andere Aziatische landen geïntroduceerd. Onze verwachtingen ten aanzien van de Aziatische markt, en dan vooral China en Zuid-Korea, waren hooggespannen, met name omdat we vorig jaar zendingen naar China hebben verstuurd. Als gevolg van onverwachte omstandigheden konden we dit seizoen niet naar deze markten exporteren. We hopen dat dit de komende jaren wel weer kan. We zijn van mening dat goed voorbereide bedrijven met hoogwaardige procedures snel weer toegang tot deze markten zullen krijgen. Ons merk heeft haar eigen kwaliteitsspecificaties."

Dankzij de investeringen die het bedrijf voorafgaand aan het seizoen deed, leidde de zwakkere vraag niet tot een lagere afzet. Gurgen: "Ondanks de wereldwijde uitdagingen dit jaar zijn we erin geslaagd om onze export te verhogen ten opzichte van vorig jaar. Canlar heeft nieuwe investeringen gedaan en haar faciliteiten gemoderniseerd. Zo hebben we onze sorteer- en verwerkingsmachines vernieuwd met een Unitec Cherry 2.0 en de 20 Line Cherry Vision 3.0. We hebben ook onze koelopslag en ons pakstation gemoderniseerd om de voedselveiligheid en hygiëne van onze producten te kunnen garanderen."

“Momenteel kijken we alweer uit naar de druiven-, vijgen- en granaatappeloogst en om ons wereldwijd klantenbestand weer eens persoonlijk te kunnen ontmoeten. Om producten van nog hogere kwaliteit te kunnen leveren, gaat Canlar ook in 2021 door met investeren. We hebben een overeenkomst voor een nieuw koelhuis getekend met Cantek. Dit nieuwe koelhuis zal in Antalya worden gebouwd en een oppervlakte van 8.000m2 beslaan. De capaciteit zal in totaal 6.000 ton gaan bedragen, waarvan  -40°C shockkoeling, -18°C koelopslag en gecontroleerde atmosfeer," zegt Gurgen tot slot.

Voor meer informatie: 
Enes Gurgen
Canlar
Tel: +90 507 129 04 94
Email: enes@canlarfruit.com 
www.canlarfruit.com 

Publicatiedatum: