Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manuel Pentz over de gesneden groentenbranche

"We kunnen nu eindelijk weer ons werk doen"

"We hadden aan het begin van het aardbeienseizoen echt een goede start, omdat het weer optimaal was. Zelfs tijdens het Italiaanse en Spaanse seizoen konden we kwaliteitsaardbeien aanbieden," zegt Manuel Pentz van het Duitse Pentz. Daarnaast levert Pentz slamixen aan de horeca, ook in moeilijke tijden elke dag vers.


Bedrijfsleider Manuel Pentz

Grotere vraag naar bewerkte producten
"In coronatijd is gebleken dat onze grote klanten, zoals bakkerijen of kantines, nog meer voor bewerkte producten zoals bijvoorbeeld onze aardbeien kozen. Door het personeelsgebrek bij de bedrijven werden deze producten steeds populairder. Want wanneer je een goede en betrouwbare kwaliteitsstandaard aanbiedt, nemen de klanten dit soort producten ook steeds weer graag af."

Manuel ziet vooral voordelen in de mogelijkheid om bepaalde stappen in het arbeidsproces te kunnen besparen: "Het is onze klanten nu eenmaal opgevallen dat zij door onze producten extra werk kunnen besparen. Dat is ons niet alleen bij onze grote verwerkingsklanten opgevallen, maar vooral ook in de horeca. De hoeveelheid die we verkopen heeft zich verdubbeld, als het niet verdrievoudigd is.

Julia Gourmet voor de horeca
De premiummix uit het huis van Pentz werd bijzonder populair: "We hebben onze horecaklanten een horeca 'herstart'-aanbod gedaan, dat zeer goed werd ontvangen. Onze meest populaire mix werd gebruikt, de premium mix Julia Gourmet. Daarin wordt een kleurrijke bladsalade verwerkt bestaande uit volledig met de hand geplukte sla, alsmede fijngesneden radicchio en veldsla". De mixen werden door Pentz tegen een gereduceerde prijs aangeboden: "Wij wilden onze horecaklanten tegemoet komen. Doordat het hen aan personeel ontbrak konden zij de eerste toestroom naar de horeca zo eenvoudiger compenseren."

"We hebben hen beloofd dat we nog steeds ons standaard-assortiment aan kunnen bieden, dat wil zeggen: iedere dag verse producten. Daarmee willen we de klanten laten zien dat we er ook in moeilijke tijden voor ze zijn. Omgekeerd zetten we in op de waardering en trouw van onze klanten, zodra het aanbod weer groter wordt en de concurrenten hun producten beginnen te verkopen", aldus Manuel.


Julia Gourmet mix

Positieve opleving door consistentie
"Onze aanpak is geweest om ondanks de moeilijke tijd dezelfde service te bieden en ons assortiment te handhaven. Er mogen geen producten uit het assortiment worden gehaald vanwege de situatie." De strategie werkte: "Onze acties bleken vruchten af te werpen, want we hadden toen een positieve opleving van de totale omzet". Toch was er elders sprake van een lichte daling. "Nadat de horeca weer geopend werk, daalde de koopkracht licht in de foodretail."

Kleurrijke, opvallende producten
"Wat we kunnen zien is dat bijzondere mixen die in het oog springen sinds de coronaversoepelingen beter verkopen. Ten tijde van corona hebben we onze Julia Gourmet mix verfijnd. Nu creëren we uit Italiaanse babyleaf sla, snijbiet, baby bladspinazie, andijvie enzovoort een speciale Giulia-mix. We hebben deze hernoemd en als 'Giulia Special' in het aanbod opgenomen." 

"Wij hebben geen arbeidskrachten verloren," deelt Manuel trots mee. "Kleine klanten die hun zaak niet volledig wilden sluiten werden verwaarloosd op de markt, terwijl zij zich na de opening als middelgrote klanten ontpopt hebben die bij ons met hun volledige koopkracht inkochten. Natuurlijk is het toch moeilijk voor ons om nieuwe medewerkers te vinden, aangezien de angst voor nieuwe beperkingen in de winter er nog steeds is."


Productie van de slamixen

Lichte omzetverliezen en hulp vanuit de familie
"Qua omzetniveau missen we toch zo'n 20% aan catering. De echt grote gebeurtenissen, zoals grote bruiloften, ontbreken al een hele tijd. In juli van dit jaar zijn voor het eerst in Baden-Württemberg weer grote bruiloften en dergelijke toegestaan. Daarnaast zijn er ook nog de openingen van alle eetgelegenheden." Om dit werk aan te kunnen, vertrouwt het bedrijf op de onderlinge familieband: "Aangezien mijn broer Maximilian zeer gretig op zoek is gegaan naar nieuw personeel voor ons en al vroeg vacatures heeft vervuld, zijn wij zo goed gepositioneerd dat wij tot nu toe nauwelijks opdrachten hebben hoeven af te wijzen."

"Tot slot wil ik benadrukken dat ik oprecht blij ben om nu ook weer onze medeconcurrenten en branchecollega's hun werk op te zien pakken. Iedereen kan weer doen wat voor ons belangrijk is: een goede dienstverlening en goede producten leveren. We wensen iedereen een succesvolle start en verheugen ons op een eerlijke concurrentie."

Voor meer informatie:
Manuel Pentz
Pentz GmbH & Co. KG
Willy-Messerschmitt-Str. 18
73457 Essingen
+49 (0) 7365 964 680
info@pentz-online.de 
Facebook    
Instagram

Publicatiedatum: