Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Detlev Köster, Geschäftsführer von Johann Köster:

"De prijzen van nectarines, perziken en abrikozen blijven op niveau van vorig jaar"

Na een vertraagde start voor asperges en aardbeien liep het Duitse aspergeseizoen dit jaar pas afgelopen weekend ten einde, later dan het traditionele seizoenseinde op 24 juni. Detlev Köster, directeur van Johann Köster (op foto rechts), sprak hierover met FreshPlaza, evenals over de actuele stand van zaken bij steenfruit en verkoop- en verpakkingstrends.                                                  
Voordelige aardbeien, breed steenfruitassortiment
"Aardbeien zijn inmiddels zeer voordelig, omdat het aanbod momenteel simpelweg te groot is, vooral omdat het seizoen ook zeer laat begonnen is. De aardbeien uit het zuiden en noorden van Duitsland zijn ongeveer gelijktijdig op de markt gekomen. Na aanvankelijk zeer hoge aardbeienprijzen hebben we inmiddels zeer voordelige prijzen", aldus Detlev.

Aan het begin van het seizoen zag de situatie er echter nog iets anders uit: "We hadden extreem hoge aardbeienprijzen in april en mei. Bij onze aardbeien lag de prijs tussen 3,00 en 4,50 euro voor een punnet van 500 gram. Dat hing samen met de sterke vraag bij een gering aanbod. Het zijn juist zulke feestdagen zoals Pinksteren of Hemelvaartsdag die de klanten sterker aanzetten tot aankoop."

Prijsniveau net als vorig jaar, behalve bij kersen
Ook zijn bedrijf bleef niet gespaard van de weerschommelingen in april en mei. Desondanks waren er ook enkele positieve trends. "De asperges waren bij ons dit jaar zeer gewild. Inmiddels zijn vooral aardbeien en steenfruitsoorten zoals nectarines, perziken, abrikozen of kersen uiterst populair. Het assortiment is momenteel iets breder en gelukkig heeft ons bedrijf nu ook weer meer te doen."

"Zodra het seizoen begint zijn producten zoals nectarines, perziken, abrikozen en kersen natuurlijk bijzonder populair, omdat de consumenten zich verheugen op producten die weer nieuw op de markt komen." Ook wat betreft de prijzen kan Detlev reeds een prognose geven: "De prijzen van nectarines, perziken en abrikozen blijven op het niveau van vorig jaar. Hierbij hoeven we geen grote prijssprongen te verwachten. Kersen zouden wederom iets duurder kunnen worden dan vorig jaar."

Veranderd koopgedrag en de levensmiddelenhandel als winkeloase
"Het koopniveau heeft zich in zijn algemeenheid veranderd. De klanten zijn nu vooral op de tijd rondom het weekend gefocust", meent Detlev. "Maandagen en zaterdagen zijn zeer sterke dagen. Doordeweeks - dinsdag tot en met donderdag - zijn de dagen inmiddels eerder rustig. Ik heb het gevoel dat dit koopgedrag zich door de pandemie nog wat versterkt heeft." 

Rechts: Knoflook van Johann Köster GmbH & Co. KG

Detlev ziet tegelijkertijd ook een veranderende cultuur binnen de levensmiddelenhandel. "De levensmiddelenhandel probeert steeds meer om een soort winkeloase te creëren, zodat de klanten zich tijdens het boodschappen doen op hun gemak voelen en graag in de winkel vertoeven. De foodretail is in de afgelopen dertig jaar sterk veranderd. Deze stelt zich steeds meer in op de consumenten en deze willen zich natuurlijk ook bijzonder voelen."

Inzet van statiegeldsystemen en karton in plaats van plastic
Bij de verpakkingen proberen we steeds vaker af te zien van het gebruik van plastic. Het meeste wordt sowieso al in karton of papier geleverd. We zetten echter ook in op statiegeldsystemen zoals bijvoorbeeld op de bekende EPS-kratten, waarbij de kratten volgens een bepaald principe getransporteerd worden. Het is bij ons al bijna zoals het in de drankensector gaat." Detlev herkent daarin ook een toenemende trend. "Sommige producten zoals bijvoorbeeld paprika's uit Spanje of Nederland worden nog in karton geleverd. Karton kan men goed recyclen, dat is dan ook mooi duurzaam. Men moet gewoon van plastic af, en daar gaat de trend ook in toenemende mate naartoe. Of we dat voor 100% voor elkaar krijgen zal nog moeten blijken. Dat hangt wederom ook van het gedrag van de grote bedrijven af."

Voor meer informatie:
Detlev Köster
Johann Köster GmbH & Co. KG 
Querreihe 1
28865 Lilienthal, Duitsland
+49 04792 93400
order@johann-koester.de  
www.johann-koester.de 

Publicatiedatum: