Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carlos Nemesio, Anecoop (Spanje):

"De prijzen voor watermeloenen zijn eindelijk gestegen"

De factoren die het (water)meloenseizoen in de kassen van Almería stokken in de wielen hebben gestoken, zijn eindelijk in rook opgegaan. Voor het tweede deel van het Spaanse seizoen, te beginnen met de buitenteelt in Murcia en Valencia, ziet het er veel rooskleuriger uit.

"Almería heeft het moeilijker gehad dan we hadden verwacht. Hoofdschuldige was het weer, zowel in het teeltgebied als op de bestemmingsmarkten", zegt Carlos Nemesio, verantwoordelijke voor het Watermeloenprogramma bij telersvereniging Anecoop.

“De kwaliteit was niet optimaal door de weersomstandigheden in de maand april. Een paar weken geleden kreeg ik zelfs een rapport onder ogen dat bevestigde dat april 2021 de regenachtigste aprilmaand van de afgelopen 25 jaar was. Maar ook in de bestemmingslanden is het weer allesbehalve gunstig geweest voor de consumptie. En alsof dat nog niet genoeg was, was er tot praktisch eind mei product van meerdere overzeese herkomstlanden beschikbaar. Brazilië bijvoorbeeld stopt normaal gezien iets eerder, maar op 20 mei kregen we hier in Europa nog een grote lading Braziliaanse meloenen en watermeloenen binnen”, schetst Carlos de situatie.

"Het is een heel moeilijk seizoen geweest voor de telers van Almería. En dat na een al even gecompliceerd groenteseizoen. Er wordt bijvoorbeeld niet veel over gesproken, maar het Cucumber Greening Mottle Mosaic Virus (CGMMV) richt ook veel schade aan bij de watermeloenen in Almería. Ik vind het een heel zorgwekkende situatie. Als er niet snel een oplossing wordt gevonden, kan dit een streep door de rekening betekenen in de toekomst”, waarschuwt Carlos Nemesio.

De prijzen voor het fruit uit Almería waren dan ook navenant laag en de totale waarde van de afzet is gedaald ten opzichte van vorig jaar, ondanks een toename van de opbrengst. De start van de oogst in de buitenteelt viel gelukkig samen met de komst van mooi weer in heel Europa en dus klaarde de hemel opeens op voor de Spaanse (water)meloenen.

"De afzet is verbeterd en de prijzen zijn eindelijk gestegen", zegt Carlos Nemesio opgelucht. “Eind week 23-begin week 24 kwamen het laatste fruit uit Almería op de markt. Op dit moment komen de meloenen en watermeloenen dus uit de buitenteelt. De aanvoer is in het begin iets beperkter geweest dan aanvankelijk verwacht vanwege een daling van de gemiddelde opbrengst bij de vroege aanplanten en omwille van enige vertraging bij de oogst. In het geval van de watermeloenen zorgde dat niet voor een aanbodtekort omdat in Almería veel product geplant was voor het laatste deel van het seizoen. Bij meloenen keek de markt wel aan tegen een onevenwicht tussen vraag en aanbod van vooral Cantaloupes en Galia’s”.

Dit jaar heeft Anecoop ervoor gekozen om het teeltareaal van watermeloen met zo’n 10% uit te breiden voor de late aanplanten in de teeltgebieden van Castilla-La Mancha. En dan gaat het in de eerste plaats om de mini-watermeloenen. "In Europa zijn er maar weinig landen die de meloenen en watermeloenen per kilo verkopen zoals we dat in Spanje doen. Daar is de trend de verkoop per stuk en dus spelen de minirassen een heel belangrijke rol”. Voor een sterk exportgeoriënteerd bedrijf is dat geen onbelangrijk gegeven. Ongeveer 75% van de watermeloenopbrengst van Anecoop is bestemd voor het buitenland. De telersvereniging is overigens op Europees niveau de grootste watermeloenexporteur.

Maar ook op de nationale markt boekte Anecoop vorig jaar zeer goede resultaten. De afzet van watermeloenen bedroeg 36 miljoen kilo, ver boven de 28 miljoen kilo van het voorgaande seizoen, zo vertelt Carlos Nemesio. "En dan ontbraken hier nog in Spanje de miljoenen toeristen die elk jaar komen genieten van de zomer in ons land", voegt hij daaraan toe. "En dit jaar ziet het ernaar uit dat onze watermeloenomzet weer aan een opmars bezig is."

Bouquet Premium Piel de Sapo-meloen
De coöperatieve groep is een Europese referentie op het gebied van watermeloenen. Het brengt die op de markt onder het bekende merk Bouquet. Nu heeft de groep ook een project opgezet om de meloenteelt uit te breiden en haar aandeel in dit marktsegment te vergroten. "Het project richt zich op middellange termijn op de 4 meloensoorten, maar voorlopig houden we het bij de Piel de Sapo-meloen. Het is ons doel om een product op de markt te brengen dat voldoet aan de hoogste verwachtingen van een klant die werkt met de grote merken. En zo hebben we de hefboom van onze Bouquet Premium watermeloen gebruikt om de Bouquet Premium Piel de Sapo-meloen te lanceren. In Spanje hebben we onze meloenen onder dit merk al op verschillende plaatsen in het schap en de afzet loopt vlot”.

"Vorig jaar zette Anecoop 23 miljoen kilo meloen en 142 miljoen kilo watermeloen af. Onze meloenteelt kan nog helemaal niet tippen aan die van watermeloen, maar we willen rustig opbouwen en de rest van de rassen beetje bij beetje in dit project inlassen in de komende seizoenen”, blikt Carlos al even vooruit.

Voor meer informatie: anecoop.com 

Publicatiedatum: