Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Met name blauwe bessen doen het goed

BerryWorld ziet online verkoop verdubbelen

BerryWorld koopt haar zachtfruit momenteel in zo'n 30 landen in om een jaarronde aanvoer van fruit te kunnen garanderen. Het bedrijf bezit teeltbedrijven in Nederland en werkt daarnaast samen met een klein aantal grootschalige teeltbedrijven elders ter wereld, waarvan sommige al sinds de oprichting van BerryWorld in 1994, fruit leveren. 

“We zijn zachtfruitspecialisten. Zachtfruit is ons leven. We leveren de voornaamste zachtfruitsoorten, zoals aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen, het hele jaar door, maar we bieden ook seizoensgebonden nicheproducten en specialiteiten aan, waaronder ananasaardbeien, framboosaardbeien," zegt Wil Beekers, CEO van de divisie Growing and Packing van BerryWorld. 

 

BerryWorld heeft ook een bedrijfsonderdeel dat zich bezighoudt met bewerkt fruit, PrepWorld, dat ready-to-eat fruit aan de Britse markt levert. Het bedrijf werd opgericht met de nadruk op zachtfruit maar biedt nu een uitgebreid aanbod aan producten aan in het VK. "We zijn trots op ons productaanbod dat meer dan 40 verschillende fruitsoorten omvat en we brengen voortdurend nieuwe, innovatieve producten op de markt, waarmee we inspelen op de veranderende consumentenvoorkeuren," legt Ben Olins uit, CEO van de divisie Prepared Fruit van BerryWorld. 

"De banden die we onderhouden met onze telers vormen een integraal onderdeel van ons bedrijf en omdat we zelf ook telers zijn, spreken we dezelfde taal en delen we de beste praktijken die essentieel zijn om hoge opbrengsten voor telers te garanderen en om consumenten fruit van de hoogste kwaliteit te kunnen bieden," vervolgt Beekers. 

Sinds BerryWorld in 1994 in het VK werd opgericht, is zij uitgegroeid van een kleinschalig Brits bedrijf tot een internationale bedrijvengroep met handelskantoren in acht landen: het VK, Frankrijk, Spanje, Nederland, Italië, Zuid-Afrika, Australië en Noord-Amerika. 

BerryWorld heeft ook strategische samenwerkingen in belangrijke geografische regio's om de teelt en commercialisering van haar exclusieve rassen te kunnen waarborgen. "We leveren ons zachtfruit aan meer dan 35 markten op vier continenten via onze handelskantoren en strategische samenwerkingsverbanden. Op deze markten hebben we bijgedragen aan de groei van de zachtfruitcategorie. Voor de retailers de we bedienen, zijn we vaak de nummer één of nummer twee-leverancier," vertelt Adrian Olins, CEO van de divisie BerryWorld van BerryWorld.

BerryWorld levert zowel zachtfruit onder de eigen merknamen van retailers als onder de merknaam BerryWorld, dat sinds haar introductie op de Britse markt in 2015 een sterke groei heeft doorgemaakt en nu verkrijgbaar is op 18 markten verdeeld over vier continenten: Noord-Amerika, Europa, Azië en Australië. 

"We leveren ook kwalitatief hoogwaardig zachtfruit aan groothandels op het Europese vasteland, vanuit ons Europese distributiecentrum in Nederland. Ons merk Beekers kent een lange geschiedenis en staat voor zachtfruit van hoge kwaliteit. Het wordt geleverd aan de detailhandel en dekt het basisassortiment, evenals nicheproducten, waaronder ananas- en framboosbeien," legt Beekers uit. 

Hoewel een groot deel van het aanbod van BerryWorld wordt gevormd door eigen, exclusieve rassen is 60% van het zachtfruit afkomstig van programma's met derde partijen, zodat het bedrijf het hele jaar door in de behoefte aan haar premium zachtfruitrassen kan voorzien. 

“We zijn er stellig van overtuigd dat een sterke focus op rassen cruciaal is om waarde te creëren en je te onderscheiden op de zachtfruitmarkt. We werken al meer dan 25 jaar samen met het meest toonaangevende aardbeienveredelingsprogramma in Europa: Edward Vinson, en in 2001 hebben we ons eigen aardbeienveredelingsprogramma opgericht: BerryWorld Plus, een samenwerking met Edward Vinson en Hall Hunter. Meer recent hebben we ook de exclusieve rechten verworven voor veredelingsprogramma's van derden, zoals Mountain Blue (MBO)- blauwe bessen, die overal ter wereld bekend staat om haar premium, zuidelijke highbush blauwebessenrassen," legt Sam Rowe uit, CEO van de divisie Varieties van BerryWorld. 

De rassen van BerryWorld staan bekend om hun hoge kwaliteit en worden door zowel retailers als consumenten zeer gewaardeerd. Ze vielen al meerdere malen in de prijzen. Eerder dit jaar werd het bekende ras Diamand Jubilee/BerryWorld Gem door het International Taste Institute in Brussel nog onderscheiden met de Superior Taste Award. 

"Als we bijvoorbeeld kijken naar de Britse zachtfruitmarkt dan vertegenwoordigt zachtfruit bijna 30% van de totale fruitverkopen en laat de groei van deze categorie die van het totale fruitsegment ver achter zich. We hebben een enorme groei gezien van de online verkoop, die vorig jaar meer dan verdubbelden en waarbij in het bijzonder blauwe bessen zeer goed presteerden," zegt Adrian Olins. 

"Vooruitkijkend verwachten we dat de versoepeling van de  beperkende maatregelen en de verwachting dat er deze zomer meer vakanties en feestjes thuis door zullen worden gebracht gunstig zal zijn voor de consumptie van zachtfruit als dessert en gezond tussendoortje. We menen dat de gezonde eigenschappen van zachtfruit de vraag aan zullen blijven jagen en we hebben er alle vertrouwen in dat deze categorie verder zal blijven groeien," voegt Olins eraan toe. 

Na zeven jaar lang een sterke groei te hebben doorgemaakt, had Covid-19 in 2020 een nadelige invloed op de markt voor bewerkt fruit, met name voor het zogenaamde 'on-the-go'-segment. PrepWorld wist echter snel in te spelen op de veranderde consumententrends en bracht in 2020 diverse nieuwe producten op de markt en vond nieuwe wegen om te groeien, met name door in te haken op de trend om thuis maaltijden te bereiden. 2020 was helaas geen gemakkelijk jaar," zegt Ben Olins. 

"Ik ben in het bijzonder trots op de manier waarop ons bedrijf op de Covid-19-pandemie heeft gereageerd door retailers een ononderbroken aanvoer van fruit te garanderen, Covid-proof protocollen te implementeren, nieuwe lijnen te introduceren, en nieuwe bedrijven te verwerven. We zijn ook blij om te zien dat de aantallen een sterk herstel hebben doorgemaakt."

Het nieuwe Europese distributiecentrum van BerryWorld, in het Nederlandse Made, wordt geroemd om haar duurzame ontwerp en constructie en werd onderscheiden met de BREEAM-certificering, de hoogste onderscheiding voor milieuvriendelijke bouw.

"Aangezien we streven naar een verduurzaming van de zachtfruitsector is het onze doelstelling om onze klanten maximale kwaliteit te bieden met een minimale milieu-impact en deze nieuwe mijlpaal zal ons helpen dit doel te verwezenlijken," aldus Beekers.

Voor meer informatie: 
Gloria Lopez Marin
BerryWorld Group
+34 600 081 846
gloria.lopezmarin@berryworld.com 
www.berryworld.com

Publicatiedatum: