Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Laagseizoen Keniaanse avocado's drijft fruit- en avocado-olieprijzen op

Het is laagseizoen voor Keniaanse avocado's en dat zal zijn weerslag hebben op de prijzen van zowel het fruit zelf als de bewerkte producten, zoals avocado-olie. Het goede nieuws is dat avocadoproducten over het algemeen populairder zijn geworden en dat de vraag niet is aangetast door de pandemie.

Volgens Grace Kariuki, CEO van de Keniaanse exporteur van avocado-olie Origen EPZ, hebben avocado's een tussenseizoen, wat betekent dat de bomen minder fruit geven: "Steeds meer mensen zien de voordelen in van een gezonde levensstijl en dit heeft ertoe geleid dat de vraag naar avocado-olie internationaal is gestegen. Na een overvloedig seizoen vorig jaar is dit een tussenseizoen voor avocado's in Kenia, wat betekent dat de bomen minder bloeien en dat de oogst per boom dus lager zal zijn dan vorig jaar. Als een boom normaal 200 kg produceert, zal dat in een laag seizoen 100 kg zijn."

"Het effect hiervan is dat de prijs van olie zal stijgen door de hoge kosten van het fruit voor de telers. Met ongeveer 4 belangrijke producenten van avocado-olie in het land zal Kenia nog steeds in staat zijn de internationale markten van avocado-olie te voorzien. Het enige verschil is dat de prijs iets hoger zal liggen."

"De pandemie heeft niet echt effect gehad als het gaat om de vraag naar avocado-olie," zegt Kariuki. "Avocado-olie heeft sterk aan populariteit gewonnen. Als bakolie heeft Covid er geen invloed op gehad, omdat mensen ook binnenshuis moeten koken en omdat ze binnenshuis zijn gebruiken ze liever gezondere oliën zoals avocado-olie en olijfolie. Avocado-olie is nog steeds goedkoper dan olijfolie met vergelijkbare voordelen, vandaar dat het nu wordt geprefereerd als een alternatief. We verladen in bulk naar ongeveer zes landen in Europa en Zuidoost-Azië."

Origen hoopt te kunnen blijven voldoen aan de behoeften van hun klanten. Kariuki: "Ons doel blijft hetzelfde als vorig jaar: onze 50.000 telers een consistente afzetmarkt voor het fruit bieden en het fruit bewerken tot een product van hoge kwaliteit voor onze klanten. Voldoen aan de behoeften van onze klanten blijft onze eerste prioriteit, omdat onze klanten erop vertrouwen dat wij aan hun behoeften voldoen. Onze gebeden blijven gericht aan de landen die zwaar getroffen zijn door Covid. Lokaal zijn we betrokken bij verschillende initiatieven die de immuniteit van mensen verhogen, waaronder voorlichting over een gezonde levensstijl."

Voor meer informatie: 
Grace Kariuki
Origen EPZA Limited
+254 710 438 539
gkariuki@origenafrica.com 
www.origenafrica.com 

Publicatiedatum: