Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lancering van eigen Piel de Sapo smaakmeloen

Met areaaluitbreiding streeft Anecoop naar meer dan 155.000 ton watermeloen

De Spaanse telersvereniging Anecoop heeft gisteren het nieuwe seizoen voorgesteld van een van haar topproducten, de Bouquet watermeloen. Dit is de eerste pitloze watermeloen die in 1992 op de Europese markt kwam en die vandaag de dag, bijna drie decennia later, nog steeds de boventoon voert in zijn categorie in heel Europa.

De tweedegraads coöperatie en de aangesloten telers die deel uitmaken van het Bouquet watermeloenprogramma, willen dit jaar de consument bereiken met de boodschap "Een portie emotie" en daarmee een vervolg breien aan de campagne van vorig jaar, waarvan de slogan "Een portie leven, ook voor het platteland" luidde en waarmee de essentiële rol van de telers en het belang van het platteland in de verf werd gezet.

Anecoop heeft al de eerste watermeloenen afgezet, maar de markt is momenteel heel rustig wegens een koufront in een groot deel van Europa.

"We hopen dit jaar 155.000 ton watermeloen te oogsten"
Hoewel vorig jaar het doel van 150.000 ton niet werd gehaald, slaagde de coöperatie er toch in om 143.000 ton af te zetten voor ongeveer €90 miljoen, wat een stijging van 4,5% inhield ten opzichte van 2019.

"Vorig jaar braken we eens te meer ons record, ondanks de moeilijke start van het seizoen als gevolg van lagere opbrengsten door ongunstige weersomstandigheden en van een onzekere markt in de ergste weken van de lockdown. Gelukkig gaat 85% van onze watermeloenen naar de retail, dus de daling van de vraag vanuit de horeca heeft ons niet echt geraakt”, herinnert Miguel Abril, commercieel directeur van Anecoop, zich. "Dit seizoen verwachten we ongeveer 155.000 ton af te zetten in 29 landen. We zullen ook een grote groei zien in de biologische watermeloen, waarvan we verwachten meer dan 10.000 ton op de markt te brengen."

Binnen het Bouquet-assortiment werd vorig jaar de Premium Bouquet gelanceerd, gericht op de high-end markten. "Deze nieuwe watermeloen werd goed ontvangen, zodat we de beslissing hebben genomen om de teelt van deze referentie te verdubbelen van twee tot vier miljoen kilo. Vorig jaar was hij enkel in het groothandelskanaal te vinden, maar dit jaar hebben we ook overeenkomsten met twee grote supermarktketens, één in Spanje en één in Duitsland."

"Op vraag van onze klanten hebben we ook de aanplant van zwarte pitloze watermeloenen verdubbeld, waardoor we gedurende het gehele seizoen meer product zullen kunnen leveren. Toch blijft de gestreepte pitloze watermeloen ons vlaggenschip, goed voor ongeveer 65% van onze totale productie."

De afzet van gele watermeloenen werd het zwaarst getroffen tijdens 2020, aangezien de grootste volumes van dit fruit naar de horeca gaan, vooral in Duitsland en de Scandinavische landen. Anderzijds is het de watermeloen waarvan Anecoop de minste hoeveelheden teelt en waarvan het areaal overigens ook niet is toegenomen de afgelopen jaren.

Opmerkelijke areaaltoename in Almería en Castilla-La Mancha
De eerste Bouquet watermeloenen worden in Almería geoogst, waar het areaal is uitgebreid met de toetreding van Hortofrutícola Costa de Almería tot Anecoop eind vorig jaar. Na Almería komen dan Murcia, Alicante, Valencia en Castellón aan de beurt en ten slotte ook Castilla-La Mancha.

"Ons watermeloenareaal is dit jaar met 15% gestegen. Het gaat hier in de eerste plaats om de teelt in de kassen in Almería en dus om de vroege producties. Maar ook in het laatste deel van het seizoen zullen we kunnen rekenen op een grotere opbrengst door de areaaluitbreiding in Castilla-La Mancha. Dat komt goed van pas voor de toenemende consumptie van watermeloenen in de maanden augustus en september."

"We weten dat er in april, wanneer we van start gaan in Almería, nog Senegalese watermeloenen op de markt zijn. Dit jaar zal de overlap zelfs nog groter zijn dan anders als gevolg van logistieke problemen, die leiden tot aanzienlijke vertragingen bij het laden. Daarbij moet anderzijds wel worden opgemerkt dat de kwaliteit van de Senegalese watermeloenen te lijden heeft onder het oponthoud. Wij zetten 100% in op de Spaanse productie en het is belangrijk om vanaf het begin aanwezig te zijn op de markt. En hoe langer hoe beter", zegt Miguel.

Debuut in afzet van Piel de Sapo smaakmeloen
Miguel Abril vermeldt ook dat Anecoop dit jaar een prominentere plaats zal geven aan een product dat dicht tegen watermeloen aanleunt en waarin het de afgelopen jaren al lichtjes is gegroeid: de Piel de Sapo meloen. "De kracht die de Bouquet watermeloen ons geeft en de vraag van sommige klanten heeft ons ertoe gebracht om dit jaar onze Piel de Sapo smaakmeloen met zwart label aan te bieden aan gespecialiseerde groothandels en enkele retailers, vooralsnog enkel op de Spaanse markt. We beginnen met een bescheiden productie van 2.000 ton. Het gaat erom het product te lanceren en te zien hoe de consument reageert". 

“We doen een beroep op de emoties van de consument”
De voorzitter van Anecoop, Alejandro Monzón, beschrijft het vorige seizoen als een historisch jaar. "We zijn erin geslaagd om heel evenwichtig voor de dag te komen: ons hart ging uit naar elk huishouden, maar ons hoofd was volledig gericht op het land dat we bebouwen. Gevoel en rede. Zo doen we met onze slogan "Een portie emotie" een beroep op de emoties van een consument die dit jaar heel wat "grijze en zwarte porties" te verwerken heeft gekregen. De campagne voor ons topproduct in de zomer, de pitloze watermeloen, wil dan ook inspelen op de basisemoties die we het voorbij jaar zo vaak hebben moeten missen."

Sinds 1992 ligt de Bouquet watermeloen op de fruitafdeling van de belangrijkste Europese supermarktketens. "Bouquet is een internationaal erkend merk voor watermeloenen. Het draagt enkele zeer gedefinieerde waarden uit die verwijzen naar de manier om op een duurzame manier te telen en te innoveren, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de voorkeuren van de consument, maar ook met de dagdagelijkse realiteit van de mensen die op het veld werken en daar hun brood mee verdienen", zegt Joan Mir, algemeen directeur van Anecoop.

Promotiecampagne
Marketingmanager Piedad Coscollá vertelt dat het bedrijf een intense communicatie- en marketingcampagne zal voeren, met een investering van 850.000 euro. De campagne zal vooral in Spanje, Frankrijk en Tsjechië worden gevoerd, met advertenties in de pers, zowel voor het brede publiek als in de professionele uitgaven, op radio en TV, via podcasts en sociale media, met luchtreclame boven de Spaanse stranden en aan de hand van samenwerkingen met verschillende Europese supermarktketens.

Wat de televisie betreft, gaat het in Spanje onder andere om de sponsoring van een druk bekeken programma in primetime en om medewerking in kookprogramma’s. Daaraan wordt ook een wedstrijd gekoppeld voor de kijkers die met hun watermeloenrecept een prijs kunnen winnen. Op sociale media wordt een beroep gedaan op enkele bekende influencers.

Daarnaast heeft Anecoop twee jaar geleden ook een samenwerking op touw gezet met verenigingen die inclusieve sporten aanbieden. Vorig jaar viel die activiteit in het water door de pandemie, maar het bedrijf wil zich blijven inzetten voor mensen die de steun van de hele samenleving nodig hebben, onder meer door middel van een financiële bijdrage aan de Stichting Rugby Almería en de Valenciaanse atletiekvereniging AVAPACE. Als de situatie het toelaat, hoopt het die verenigingen ook dit jaar van fruit te voorzien.

Voor meer informatie:
4 Fruit Company
Handelsweg 30
2988 DB Ridderkerk
Tel. 0180 641902
pr@4fc.nl  
www.4fruitcompany.nl 

Publicatiedatum: