"Consumenten staan steeds vaker in de keuken om thuis de lekkerste en gezondste gerechten te bereiden. Hierbij wordt volop geëxperimenteerd met kooktechnieken, gerechten en producten. Hierdoor ontstaan er mogelijkheden voor nieuwe producten, zoals graffiti aubergines", stelt The Greenery. Vanaf deze week is deze paars-wit gestreepte variant verkrijgbaar bij verschillende Europese retailers.
The Greenery kijkt samen met haar telers en klanten continu naar nieuwe mogelijkheden voor bestaande en nieuwe producten. Om zo consumenten te verrassen en de consumptie van groenten en fruit te stimuleren. "Onze marktdata toont al een aantal jaar een stijgende lijn in de verkopen van paarse aubergines. Aubergines zijn populair en we merken dat er hierdoor meer schapruimte vrijkomt bij de retailers. Vanuit onze consumenteninzichten volgen we, naast gezond eten, al enige tijd opkomende trends als vega en de culinaire thuiskok. Ook de groene barbecue zal zich komende jaren verder ontwikkelen. Met deze inzichten zien we kansen voor graffiti aubergines. Nu de oogst is gestart vinden de eerste graffiti aubergines hun weg naar de Europese winkelschappen. En door hun opvallende uiterlijk trekken ze meteen de aandacht.
Bijzondere aubergines
De aubergines worden geteeld door Dennis van Luijk uit Wateringen. Het familiebedrijf bestaat al 50 jaar. Naast de standaard paarse aubergine teelt Van Luijk als enige in Nederland ook bijzondere varianten. De graffiti aubergine is er één van: een paarse aubergine met een opvallend gevlekt patroon. “Deze aubergine heeft dezelfde smaak als de paarse, maar verschilt van uiterlijk en neemt iets minder vocht op. Het is juist de aparte schil die je gerecht net dat beetje extra uitstraling geeft”, legt Dennis uit.
Volgens de teler is de aubergine door zijn structuur en goede bite bovendien een perfecte vleesvervanger. Kijk op www.verseoogst.nl/veggiesfirst voor extra inspiratie.
Voor meer informatie:
The Greenery
Perry Dijkhuizen
+31 (0)651 361 470
P.Dijkhuizen@thegreenery.com