Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark O'Donnell - Rockit

Rockit appeloogst 65% gestegen met goede kwaliteit

Het is een drukte van belang bij Rockit, de Nieuw-Zeelandse teler van snackappelen. De oogst is in volle gang en de appelen worden verwerkt in een splinternieuw pakstation. Mark O'Donnell, die begin januari aantrad als directeur, vertelt over het appelseizoen, de toename van de opbrengsten en de markten van Rockit. 

"De vooruitzichten voor het seizoen 2021 zijn fantastisch. Er was dit jaar sprake van uitstekende weersomstandigheden. In combinatie met de ontwikkelingen en verbeteringen in onze boomgaarden zijn alle factoren aanwezig voor een uiterst succesvol seizoen. Ons team is begonnen aan de oogst en laat weten dat de kleuring dit seizoen buitengewoon goed is," vertelt Mark. 

“De opbrengsten zijn met 65% toegenomen ten opzichte van 2020 en de kwaliteit is uitmuntend. We rekenen op een geweldige smaak en een drogestofgehalte en een brix die vergelijkbaar zijn met vorig zijn."

Rockit is aan een sterke opmars bezig en heeft voet aan de grond op een aantal grote consumentenmarkten. Dit jaar hoopt het merk nog meer regio's te bereiken. De vraag naar Rockit heeft het aanbod altijd al overtroffen en gezien de goede oogst verwacht Mark dat 2021 het voornaamste seizoen tot nu toe zal worden voor het merk.

De Rockit-appelen worden naar China en Vietnam geëxporteerd, evenals naar andere markten in Zuidoost-Azië, een regio die geldt als de voornaamste exportbestemming, hoewel markten in het Midden-Oosten ook snel aan belang winnen. Rockit werd onlangs in India op de markt gebracht en doet het hier inmiddels ook al goed in het premium fruitsegment. 

Volgens Mark is er op alle markten sprake van een gestage groei. "Er is een sterke vraag naar betrouwbaar onbehandeld snackfruit en vanwege Covid-19 is het belang van voedselveiligheid toegenomen en de afzet blijft groeien."

Nieuwe markten
“De zoektocht naar afzetmarkten voor ons premium product heeft altijd onze aandacht. Dit jaar willen we ons bereik uitbreiden op het subcontinent, door de distributie in India en Sri Lanka op te schalen. We hebben onlangs een manager voor de MENA-regio aangenomen, dus we verwachten hier een sterkere groei." 

Hoewel de Rockit-appel in Nieuw-Zeeland werd ontwikkeld, wordt het ras inmiddels in 10 verschillende landen wereldwijd geteeld (VS, Australië, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zuid-Afrika, het VK en Nieuw-Zeeland). Dit stelt het bedrijf in staat om haar fruit jaarrond aan belangrijke internationale markten te leveren en risico's te minimaliseren. 

Verpakking
Rockit-appelen worden verpakt in de iconische plastic koker, die recyclebaar is. Er wordt echter gewerkt aan alternatieve verpakkingen en op sommige markten worden de appelen al in een kartonnen verpakking verkocht.

“We hechten er veel belang aan dat onze Rockit-appelen zo duurzaam mogelijk worden geteeld, geoogst en verpakt. Binnenkort zullen we een ultramodern pakstation in Hawke's Bay officieel in gebruik nemen, waardoor we onze efficiëntie kunnen verhogen en onze milieu-impact kunnen verlagen. Als onderdeel van dit project hebben we ook in nieuwe apparatuur geïnvesteerd zodat we nieuwe verpakkingsalternatieven kunnen verwerken. Voor deze verpakkingen op de markt verschijnen, moeten we deze door consumenten laten testen. We willen echter snel vooruitgang boeken op dit vlak. Op sommige markten hebben we al kartonnen verpakkingen geïntroduceerd, onder meer in Nieuw-Zeeland, Australië en Europa. Het elimineren van wegwerpplastic in onze verpakkingen is een langetermijndoelstelling en we denken dat de positieve eerste stappen om dit doel te verwezenlijken nabij zijn."

Als nieuwe directeur heeft Mark in dit uitzonderlijke jaar de nodige uitdagingen moeten overwinnen, waaronder het ernstige tekort aan seizoenwerkers. 

"Dit seizoen was het plukken zeker problematisch. Het tekort aan seizoenarbeiders heeft de sector hard geraakt. We moesten impulsief handelen en campagnes lanceren om nieuwe groepen aan te trekken. Op deze manier hebben we nieuwe arbeidskrachten geworven om onze Rockit-appelen te plukken en te verladen en het heeft ons in elk geval ook scherp gehouden. Ik ben oprecht trots op ons team dat met technologie, hard werken, expertise en doorzettingsvermogen de beste resultaten voor onze telers heeft weten te bereiken. Het oprichten van een nieuw pakstation is ook geen geringe prestatie en het is geweldig om ons fruit voor het eerst uit onze eigen koelcellen naar de verpakkingslijnen te zien gaan. Hier bij Rockit is het iedere dag weer spannend!"

Voor meer informatie:
Mark O'Donnell
Rockit
+64 6 8785664
 
Hannah de Valda
Rockit
+64 6 878 5664
Hannah.DeValda@rockitapple.com 
www.rockitapple.com

Publicatiedatum: