Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Vernooij, Urfruit:

"Goed slot voor Comice-peren, maar Conference-markt niet hoopgevend"

Tholen - Het seizoen van de Beurre Alexander Lucassen-peer loopt bij Urfruit op zijn einde. "Volgende week zullen we de laatste Lucassen vermarkten. Op kwaliteitsgebied hebben wij weinig problemen gehad. De markt heeft, tot onze grote spijt, niet gebracht wat we er van gehoopt hadden. Het netto prijsniveau is niet boven de ‘bakprijzen’ in de pluk geweest. Dit betekent dat de koelkosten in de meeste gevallen niet betaald zijn", constateert Mark Vernooij. "Gelukkig is het seizoen van de Doyenné du Comice-peren buitengewoon goed afgelopen. Het areaal wordt steeds kleiner vanwege de uitdagende teelt. Dit in combinatie met een vaste groep afzet/consumenten resulteert in een gezonde balans en biedt weer perspectief voor de toekomst"

De Conference-markt is momenteel niet direct hoopgevend te noemen. "Er gaat voldoende weg naar vrijwel alle uithoeken in Europa en daarbuiten. Spijtig genoeg resulteert deze grote afzet niet in mooie prijzen. De voorraadcijfers van zowel Nederland als België per 1 februari geven stof tot nadenken. De verdeeldheid in de sector is erg groot en resulteert in teveel aanbiedende partijen bij de steeds geconcentreerder wordende aankopende partijen. Een fenomeen waar we allemaal debet aan zijn en wat op de middellange termijn niet opgelost zal zijn. Dit werkt in geen geval een goede prijsvorming in de hand", aldus de exporteur.

Qua import peren verwachten Mark dat de retailers een stapje terug zullen doen. "Zij hebben immers goed Europees fruit tot juli/augustus tot hun beschikking. Het overzeese fruit brengt naast wat extra kosten natuurlijk ook een andere footprint met zich mee, wat steeds minder past in tijden waar de consument in toenemende mate bewust is van de gevolgen voor het milieu. Daarnaast zijn de Arabische, Aziatische markten een steeds beter alternatief voor dit fruit."

Voor meer informatie:
Mark Vernooij
Urfruit
Marketing 45
6921 RE Duiven
T. +31 (0)575 472 473
m.vernooij@urfruit.nl 
www.urfruit.nl