Fabio Zanesco, VIP Val Venosta:

"Spanje is zonder twijfel een van de belangrijkste markten voor de Ambrosia appel"

De appel heeft de coronacrisis niet alleen goed doorstaan, de consumptie ervan in heel Europa is zelfs omhoog gegaan sinds het uitbreken van de pandemie, zo vertelt Fabio Zanesco, sales & marketing manager bij de Italiaanse telersvereniging VIP. “De appel is een segment dat zich heeft kunnen doorzetten tijdens de lockdown. De sterkste groei vond dan ook in de eerste maanden van de pandemie plaats. En ook al is de consumptie wat geluwd omdat de consument niet meer zo angstvallig reageert op de gebeurtenissen. De afzet loopt toch nog heel vlot.”

Naast een wijziging in het consumptiepatroon en een lagere boodschappenfrequentie, twee factoren die de aankoop van producten met een langere houdbaarheid zoals bijvoorbeeld appelen begunstigden, zorgde de coronacrisis volgens Fabio ook voor een diepere en tegelijkertijd subtiele verandering in de samenleving. “Wat er tijdens de voorbije maanden veranderd is, is dat we uiteindelijk allemaal meer tijd thuis in gezinsverband doorbrengen, net als in het verleden. Vele aspecten van het moderne leven zoals bijvoorbeeld vlug even een tussendoortje en de consumptie van snacks en gemaksproducten zien we toch wat minder. Geen bioscoopbezoekjes meer, geen sportschool, geen biertje in de kroeg, geen lekker etentje in het restaurant," somt hij op. “Het zijn toch ingrijpende veranderingen op psychologisch vlak. Door weer meer tijd thuis door te brengen, zijn velen van ons teruggekeerd naar het levenspatroon van 20 jaar geleden. En daar hoort ook de terugkeer naar de consumptie van basisproducten bij”.

De stijging van de appelconsumptie is niet typerend voor één bepaald ras of categorie, maar is eerder algemeen. “Ongeacht de prijs hebben alle appelsoorten een grotere vraag gekend”, zo zegt Fabio. "Van de laagste categorie tot de premiumkwaliteit". Dit gegeven weerspiegelt zich ook in de huidige fruitvoorraad. “De appelvoorraad is momenteel min of meer gelijk aan die van vorig jaar, maar in het eerste deel van het seizoen is er veel meer product verkocht omdat de productie in september en oktober veel hoger was. Ook in december was de afzet sterk en dat was toch anders dan in andere jaren”, benadrukt hij. "In West-Europese landen als Frankrijk, Italië, Duitsland, Nederland, België en Spanje is er over het algemeen een gebrek aan product, omdat er iets minder geoogst is, terwijl de voorraad in Oost-Europa wat hoger is", geeft hij aan.

Ambrosia breidt teelt uit en komt in de Spaanse media
In Spanje was de toename van de appelconsumptie tijdens de eerste coronagolf opmerkelijk. Vooral in maart en april liep de afzet heel vlot. Volgens de werkgeversorganisatie Afrucat werd in die maanden het verkooprecord verbroken in de regio Catalonië. Een van de appelen die zeer goed presteerde, was precies Ambrosia.

“De Rivoira Groep, die de hoofdlicentie van Ambrosia in bezit heeft, is ermee aan de slag gegaan in Spanje en de appel heeft er direct succes geboekt dankzij zijn zoete smaak, lage zuurgraad en groot kaliber. Dit zijn eigenschappen die heel goed aansluiten bij wat de consument vraagt. Vorig seizoen waren we zelfs eerder klaar dan gepland omdat we in maart en april grotere volumes hadden afgezet”, vertelt Fabio Zanesco. "Spanje is zonder twijfel een van de belangrijkste markten voor de Ambrosia-appel."

Het is overigens de eerste markt waarin Ambrosia heeft geïnvesteerd in een advertentiecampagne. “Dit jaar is Ambrosia in een nieuw kleedje gestoken en komen we ook met een televisiecampagne op de proppen in Spanje. We kunnen dat omdat we nu over voldoende volumes beschikken om goed zichtbaar te zijn in het schap. Het lijkt ons het geknipte moment om op dat vlak de handen uit de mouwen te steken omdat we binnen een paar jaar toch serieus grotere hoeveelheden beschikbaar zullen hebben als gevolg van nieuwe aanplanten. De oogst wordt binnen enkele seizoenen zeker dubbel zo groot als nu”, legt Fabio uit.

"De consument moet wegwijs worden gemaakt in het ruime aanbod"
Terwijl de Ambrosia-appel aan bekendheid en populariteit won, heeft er ook een uitbreiding van clubrassen plaatsgevonden op de markt.

“In de appelsector is het afgezien van de lancering van de Pink Lady 30 jaar lang stil gebleven. De consument heeft eigenlijk nog een heel traditioneel idee over de appel. Maar tegenwoordig beschikt de wereldwijde appelsector over veel nieuwe rassen”, legt Fabio uit. “En ze zijn allemaal erg goed, in tegenstelling tot wat vroeger het geval was, want sommige oude rassen waren echt niet optimaal. Maar het geweldige aanbod zorgt ook voor verwarring en het is dus noodzakelijk om te werken aan goede informatiecampagnes zodat de consument wegwijs wordt gemaakt in het ruime aanbod. Elke variëteit moet zijn eigen identiteit hebben”, besluit hij.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven