Alper Kerim, Demir Fresh Fruit, Turkije

Turkse export Red Delicious naar Indiase en Thaise markt

Het Turkse appelseizoen is in volle gang en hoewel de vraag iets lager is dan vorig jaar, blijkt India een goede klant te zijn. Ze importeren de Turkse Red Delicious appelen sinds december. De prijzen zijn stabiel, ondanks problemen in de logistiek die de Turkse exporteurs slapeloze nachten bezorgen.

India is wat appelen betreft de belangrijkste klant voor de Turkse exporteur Demir Fresh Fruit. Volgens Alper Kerim, eigenaar van het bedrijf, zal het ras Red Delicious tot maart naar India worden geëxporteerd. Kerim: "Het Turkse appelseizoen is in volle gang. Vooral onze ladingen naar India verlopen goed. India is in december begonnen met de import van onze Red Delicious appelen en zal dit blijven doen tot maart. Red Delicious is ons hoofdras, ongeveer 80% van onze voorraad bestaat uit deze soort. De rest bestaat uit Granny Smith en Fuji."

Een van de nieuwe potentiële markten voor Turkse appelen zou Thailand kunnen zijn. Een eerste verlading door een andere exporteur verliep niet helemaal naar wens, maar Kerim vindt dat zijn bedrijf beter aan de eisen van deze specifieke markt kan voldoen. "De vraag naar appelen is iets lager dan vorig jaar, maar is op dit moment nog steeds bevredigend. Zoals altijd komt het grootste deel van de vraag van de Indiase markt, die het grootste deel van onze beschikbare volumes importeert. Golflanden en andere Aziatische landen nemen ook grote hoeveelheden van ons af. Thailand is begonnen met appelimport uit Turkije, maar de eerste ladingen waren niet groot, omdat importeurs niet de nodige ervaring hadden met dergelijke handel. We werken eraan om onze appelen naar Thailand te brengen, wat een interessante markt kan zal zijn voor Turkse appelexporteurs, zolang ze maar aan de eisen van deze markt voldoen."

Sinds het begin van de pandemie is de logistiek een wereldwijd probleem. Kerim stelt dat ze nog steeds moeite hebben om directe lijnen naar hun bestemmingen te vinden. Het logistiek probleem heeft hen verliezen opgeleverd. Kerim: "Logistiek is een groot probleem sinds het begin van de pandemie. We kunnen op de lijnen nog steeds niet genoeg ruimte vinden en het is ook erg moeilijk om directe lijnen te vinden. De vrachtprijzen zijn te hoog, zeker als je deze prijzen vergelijkt met wat ze een jaar geleden waren. We hebben onze ladingen een aantal keren moeten annuleren vanwege het gebrek aan beschikbare lijndiensten. Over het algemeen is het een strijd geweest, het omgaan met de huidige logistieke situatie."

Volgens Kerim zijn de appelprijzen de afgelopen drie maanden niet veranderd. "De appelprijzen zijn zeer stabiel; ze zijn hetzelfde als ongeveer drie maanden geleden. De dollar is in Turkije de afgelopen maand wel in waarde gedaald, maar we zijn niet in staat om onze exportprijzen te verhogen, omdat de producten voor onze bestemmingen onbetaalbaar zouden worden. Dit alles betekent dat onze winstmarges lager zijn dan die van de vorige seizoenen."

"Met de pandemie in het achterhoofd, hadden de meeste bedrijven in de voedingssector moeilijkheden met een volledig jaar. Veel bedrijven werden geconfronteerd met soortgelijke problemen, maar we zullen positief moeten blijven voor de toekomst. In de meeste landen is het vaccineren begonnen en ik hoop dat de wereld over ongeveer vier of vijf maanden weer normaal zal zijn. Op dat moment zullen we klaar zijn om de zaken volledig te hervatten."

Voor meer informatie:
Alper Kerim
Demir Fresh Fruits
+90 532 514 2080
alper@dff.com.tr  
www.dff.com.tr  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven