Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe zouden labels voor fruit eruit moeten zien?

In de afgelopen decennia heeft verpakt fruit los fruit ingehaald, en fruitverpakking is een bron van informatie geworden voor klanten. Het is belangrijk om klantreacties op de informatie die op de verpakkingen staat, te onderzoeken vanuit een breder perspectief, om te laten zien dat consumenten er erg geïnteresseerd in zijn. Hiermee in lijn staat ook dat het nodig is om informatietekorten op te sporen, zoals informatie die klanten nodig hebben om een goede beslissing te kunnen maken, maar nog niet beschikbaar is. Het verkrijgen van deze kennis kan erg nuttig zijn voor het ontwerpen van labels voor verpakkingen die echt iets betekenen en relevant zijn voor consumenten. 

Wetenschappers van de Sensory and Consumer Science Research Group van het Postharvest Technology Center aan het Valencian Institute for Agricultural Research hebben onderzocht welke zaken consumenten nodig hebben bij het aankopen van fruit. De resultaten van dit onderzoek zijn 31 december 2020 gepubliceerd.

Dit onderzoek had drie onderwerpen gerelateerd aan informatienoden van consumenten voor het maken van beslissingen bij de aankoop van fruit: (1) bepaal of de klantkeuze voor verpakt fruit in plaats van los fruit bepaald wordt door interesse in de informatie op de verpakking; (2) bepaal informatietekorten op labels van fruitverpakkingen; (3) bepaal de zaken die consumenten van groot belang vinden om deze op labels van verschillend fruit te kunnen zetten. Data voor dit onderzoek werd verkregen uit een online enquête. 

"Gebaseerd op onze resultaten, concluderen we dat Spaanse consumenten erg geïnteresseerd zijn in het verkrijgen van informatie bij de aankoop van fruit. Maar, hun keuze voor ofwel verpakt of los fruit hangt niet af van hun informatienood. Er werd een gat ontdekt tussen informatie-interesse en informatiegebruik, en het bleek dat de uiteindelijke aankoopbeslissing niet altijd gebaseerd is op de aangeboden informatie. De wetenschappers leggen uit: 'Oogstdatum', 'Productiemethode', 'Procent van de prijs die de boer krijgt', 'Behandelingen na oogst', 'Sensorische kenmerken', en 'Milieu informatie' waren de belangrijkste informatietekorten en dus zou de sector zich moeten inzetten om deze informatie aan te bieden of het duidelijker te maken dan het nu is. Voor een goed ontwerp van labels, zouden ze informatie over 'Zoetheid' en 'Smaakintensiteit' moeten bevatten, onafhankelijk van het fruittype. 'Zuurheid-' en 'Sappigheid-' niveaus moeten op labels van citrusfruit staan, terwijl 'Zuurheid' en 'Stevigheid' relevant zijn voor kiwi's. Informatie over textuur moet worden gegeven om klanten te helpen pit- en steenvruchten te kopen. Andere zaken, zoals easypeelers, zijn alleen belangrijk voor citrus."

Bron: Fernández-Serrano Paula, Tarancón Paula, Besada Cristina, 2021, 'Consumer Information Needs and Sensory Label Design for Fresh Fruit Packaging. An Exploratory Study in Spain', Foods, Vol. 10, 72. 

Publicatiedatum: