Indiase overheid investeert in verjonging appelboomgaarden

De Indiase appeloogst voor het verkoopseizoen 2020/21 (juli-juni) wordt geraamd op 2,3 miljoen ton. Dat is 3% onder het voorgaande jaar als gevolg van de winterdroogte in januari en februari tijdens de bloeiperiode, hagelbuien tijdens de vruchtdragende periode (april en mei) en een aanzienlijke temperatuurschommeling. Verder zijn er in één teeltregio ook uitbraken van schimmelziekten (appelschurft) gemeld, die de kwaliteit van de appelen aantastten.

De regering van India investeert in initiatieven om de opbrengst van appelen te verhogen en de boomgaarden in Jammu en Kasjmir en Himachal Pradesh te verjongen. De meeste boomgaarden zijn 30 tot 35 jaar oud en bevatten voornamelijk Red Delicious, Royal Delicious en Rich Red-variëteiten. Om de appelteelt te stimuleren heeft de regering van Jammu en Kasjmir reeds in 2020 240 hectare land beschikbaar gesteld.

Consumptie
India behoort tot de grootste appeltelende landen ter wereld, maar de omvang van de teelt is onvoldoende om te voldoen aan de groeiende binnenlandse vraag, die tijdens de coronapandemie substantieel is toegenomen. Appelen zijn het meest geconsumeerde geïmporteerde fruit in India, met een consistente verkoop het hele jaar door. India importeert met name appelen uit China, Afghanistan en de VS.

De nationale lockdown van maart tot juni 2020 heeft echter een negatief effect gehad op de appelimport als gevolg van grote verstoringen in de afhandeling in de havens, de logistiek en de distributie van de toeleveringsketen. Voor 2020/21 zal de appelconsumptie weer met 2% toenemen, zo is de inschatting.

Online wint van winkel
Belangrijke factoren die de vraag naar appelen stimuleren zijn de groeiende bevolking van India (met inbegrip van een grote populatie vegetariërs), een stijging van het beschikbare inkomen en een groeiende wens om gezonder te eten. De coronapandemie resulteerde in een opmerkelijke verschuiving naar e-retail. Tijdens de landelijke lockdown konden online-retailers profiteren van de vraag van de consument, omdat kleinere, traditionele retailers niet in staat waren om producten te kopen van groothandelsmarkten die van oudsher goed waren voor bijna 80% van de appelverkoop. Als gevolg daarvan was de traditionele winkel- en marktretail goed voor bijna 20% van de omzet.

In de afgelopen jaren zorgde een verbeterde infrastructuur na de oogst in de belangrijkste groeiregio's voor een ruim marktaanbod, dat eerder al in januari/februari was uitgeput. De meeste Indiase appelvariëteiten zijn echter van gemengde kwaliteit, die variëren van zeer goed tot slechte kwaliteit. Rijke consumenten zijn bereid om een meer te betalen voor kwaliteitsappelen, met inbegrip van ingevoerde rassen zoals Washington Gala en Honeycrisp.

Bron: USDA
Bron foto: wikimedia


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven