Franklin Ginus, BeFrank:

"Nog geen grote doorbraak BeFrank, retailers nemen helaas hun verantwoordelijkheid niet"

Tholen - Anderhalf jaar geleden startte voormalig Chiquita-directeur Franklin Ginus met BeFrank, met als doel een bananenrevolutie te ontketenen door een eerlijke banaan op de markt te brengen, waarbij eerlijk delen centraal staat. Van een doorbraak van BeFrank bij de Nederlandse supermarkten in 2021, zal volgens Franklin echter nog geen sprake zijn. "We hebben alle voorstellen en prijzen bij de retailers neergelegd, maar voor volgend jaar maken de supermarkten nog de keuze om door te gaan met huidige beleid, omdat ze het huidige duurzaamheidsbeleid afdoende vinden."

Toch is het voor Franklin nog geen reden om het bijltje erbij neer te gooien. "Kom op, we doen dit niet voor onszelf. Armoede en totale uitputting van het milieu zijn onacceptabel. Daarnaast willen we iedereen in de bananenketen een eerlijke boterham laten verdienen. Het Fairtrade-label is een eerste mooie stap maar het is niet genoeg. Daarnaast vinden wij dat supermarkten zich niet moeten verschuilen achter een certificaat omdat zij zo het idee geven dat alles geregeld is."

Maar zeker ook in Duitsland en in het bio-kanaal had ik verwacht dat er meer interesse zou zijn voor het True Price-principe. Gelukkig zijn we wel met partijen bezig die wel een stap willen maken. Zo liggen bij online supermarkt Crisp onze BeFrank-bananen voor 2,49 euro voor vijf stuks en die worden heel goed verkocht. Dit platform is twee jaar geleden gestart en maakt een enorme groei door. Ook de groente- en fruitspecialisten zouden ons concept verder moeten omarmen, gelukkig zijn er al helden die met ons de bananenrevolutie zijn gestart. Daar zijn wij enorm trots op omdat zij wel hun verantwoordelijkheid nemen."

"De algemene feedback is dat de consument niet bereid is om meer geld voor de bananen te betalen. In mijn optiek is dat nonsens, misschien is niet iedere consument hiertoe bereid, maar er is zeker een doelgroep voor. Wij hebben dit uitvoerig getest. De grote vraag is alleen welke grote supermarkt de eerste stap gaat zetten. Dat is nogal een dingetje, er wordt namelijk nogal wat geld verdiend in de bananen. Overigens is dat niet alleen aan de supermarkten, want ook de bananenexporteurs zelf kunnen een statement maken door niet meer onder een bepaalde prijs te leveren."

"Wij gaan dus vol enthousiasme door met onze missie een keten op te zetten, waarin de opbrengsten eerlijk en transparant worden verdeeld, zodat wij de kleine telers en arbeiders in de productieketen helpen een menswaardig bestaan te krijgen. De misstanden in de bananenindustrie kunnen worden opgepakt en opgelost wanneer wij de handen ineen slaan", besluit Franklin.

Voor meer informatie:
Franklin Ginus
BeFrank
franklin@befrank.world     
www.befrank.world    


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven