Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robert Elshof, Elshof Organic Fruit: "Geen kostprijs-plus, maar waarde-plus"

"Door zelf initiatief te nemen gaan we verder dan de regels die ons opgelegd worden"

Tholen - Het biologische hardfruitareaal van Elshof Organic Fruit uit Dronten breidt gestaag uit. "Elk jaar sluiten er wel weer één of twee bio-telers zich bij ons aan. Inmiddels vertegen-woordigen we een areaal rond de 200 hectare", vertelt Robert Elshof. "Voor een marktverzadiging vreest hij niet. "Deze groei kunnen we goed aan, want ons verkoopapparaat is hier mooi op ingericht."

"Dit jaar zijn de opbrengsten van bio-appelen iets lager en de opbrengsten van de bio-peren iets hoger dan verleden jaar. Maar van beide producten is de verkoop goed. Met name de bio-appelen gaan vlot weg en daar zijn we ook wel erg blij mee, omdat na de hete zomer niet veel partijen geschikt zijn voor de extreem lange bewaring. Wel is de smaak uitzonderlijk goed van de appels. De perenverkoop is in zijn algemeenheid niet wild, maar we hebben zo'n breed scala aan klanten dat we toch goed op schema liggen", constateert Robert tevreden.

Spreiding
"Net als op de conventionele markt is de afzet van bio-appelen een binnenlandse aangelegenheid, maar peren verkopen we door heel Europa. Onder meer in Scandinavië en Duitsland zijn we goed vertegenwoordigd en ook het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke markt voor ons. Juist het verschil in schaalgrootte en spreiding van onze klanten is heel belangrijk. Grote supermarkten behoren tot onze klantenkring, maar we koesteren ook onze klanten die één of twee pallets van een minder gangbare maat afnemen. Elke maat en kwaliteit heeft immers een baasje nodig."

Op rassengebied zijn het volgens de teler in bio de 'good old' rassen als Elstar en Conference die het goed doen. "De Xenia-peer is een mooie aanvulling, maar zal in mijn beleving nooit de Conference inhalen. Voor bio-appelen zien we nog wel ruimte voor een geschikt ras voor de tweede helft van het seizoen. De eerste helft van het seizoen wordt over het algemeen goed gevuld, maar de tweede helft wordt nog vaak opgevuld met importfruit. Daar ligt de ruimte en wens van de consument om Nederlandse bio-appels in de Nederlandse winkels te krijgen. Daar spelen we onder meer met ons ras BelleBio steeds succesvoller op in", vertelt Robert.

Links Robert; Rechts de biologische Xenia-peer 

Bio Grownection
Zelf maakt hij zich steeds minder druk om de teelt en afzet op zijn eigen bedrijf. "Daar heb ik gelukkig hele goede mensen voor aangenomen. Ik zie het als mijn missie om samen met de telers het kennisniveau te verhogen. We zitten in de biologische sector middenin de professionaliseringsslag. Daarvoor hebben we onder meer het platform Bio Grownection voor opgericht. Omdat we ons in een niche-markt begeven, moeten we als telers samenwerken om die kennis boven water te krijgen. Er kleven aan de biologische teelt nou eenmaal grotere risico's en door samen te werken is er veel winst te behalen. Zo helpen we telers in hun omschakeling en dat resulteert echt in een kwaliteitsslag. Ik zeg altijd: als je een ander helpt, help je ook jezelf. Dat klinkt misschien idealistisch, maar het is volgens mij pure marktwerkelijkheid. Als een collega mindere kwaliteit levert, heeft dat namelijk ook invloed op jouw markt", constateert de teler.

Win-winsituaties
"Ook ik ben opgevoed met het idee van de kostprijsgedachte, maar wij gaan in ons bedrijf echt alleen maar voor win-winsituaties. Er mag in onze keten nooit iemand winnen ten koste van de ander. Dan is elke schakel in de keten namelijk een winnaar. Wij gaan uit van het waarde-plusmodel. Een product heeft een bepaalde waarde en daaraan voegen we waarde toe door middel van onze services en kwaliteit. Dat is een heel ander inkoopmodel dan dat de marge altijd ten koste gaat van de teler. Ik zie die gedachte gelukkig ook steeds meer bij inkopers terug. Zij zitten ook liever met betrouwbare partijen om tafel waarmee ze langdurig samenwerken en zien in dat kortstondig winst behalen op lange termijn betekent dat je ellende op je nek haalt."

"Anderzijds houdt dat ook nog wel wat in. Je moet bij ons kunnen kopen met je ogen dicht, zeg ik weleens. Ook waarden als maatschappelijk verantwoord ondernemen, bodemgebruik en duurzame energie zijn ingebed in onze bedrijfsvoering. Op al die aspecten willen wij scoren. Veel telers mopperen op de regels die ze van de overheid krijgen opgelegd, maar wij willen zelf een stap verder gaan. Dat doen we nu al in bepaalde mate - zo komt ons fruit alleen uit koelcellen met duurzaam opgewekte energie - maar dat niveau willen we telkens weer verder opvoeren. Een volgende stap is dat we door middel van een meetbare methode een garantie op het gebied van bodemleven willen meegeven, die verder gaat dan Skal of een andere certificering."

Plezier
"Dat betekent nog altijd dat je elke dag moet opletten, hard moet werken en efficiënt moet blijven. Ook wij hebben concurrenten, maar als je dit hele plaatje meeneemt wordt de inkoop niet meer het meest relevante vraagstuk in het hele verhaal. Wij zien in elk geval dat klanten samen met ons op willen groeien. Dan begrijp je elkaar en heb je ook een eerlijke prijs over voor het product. Bovenal geeft het een hoop plezier, want je kunt ten allen tijde verantwoorden waar je mee bezig bent!"

Voor meer informatie:
Robert Elshof
Elshof Organic Fruit
8251 RX Dronten
Tel: 0321-312719
info@elshoffruit.nl    
www.elshoforganicfruit.com