Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Neil Murray - IHS Markit

Sinaasappelsap staat weer op het menu maar er wordt wereldwijd een tekort verwacht

Neil Murray van IHS Markit, provider van marktanalyses, liet gisteren aan de deelnemers aan het eerste Global Citrus Congress weten dat de vooruitzichten voor de wereldwijde sinaasappelsapproductie dit seizoen niet al te best zijn en wordt geraamd op zo'n 1,6 mln ton, tegenover 1,7 mln ton vorig seizoen, wat al een forse daling betekende ten opzichte van de productie van 2 mln ton het seizoen daarvoor. "2017-2018 was eveneens geen bijzonder goed jaar maar dit is wel een behoorlijk laag niveau voor de sinaasappel-sapproductie," zei hij.

De wereldwijde aanvoer van sinaasappelsap zal in 2020-2021 dus ernstig beperkt zijn, terwijl de vraag vrijwel hetzelfde is als vorig jaar, waardoor een onbalans van ruwweg 100.000 ton ontstaat. 

Foto12337175 © Andrew Unangst | Dreamstime.com

De vraag naar verse sinaasappelen zal naar verwachting sterk blijven waardoor er mogelijk minder fruit naar verwerkers zal gaan. Dit zou de prijzen kunnen versterken en dat is geen slechte zaak," merkt Murray op. 

"Het goede nieuws is dat sinaasappelsap weer op het menu staat. Mensen denken niet meer aan het hoge suikergehalte en tandbederf. Ze kopen sinaasappelsap omdat het goed voor hen is en veel vitamine C bevat. Dit is een welkome ommezwaai voor de sector, zelfs nu het groeipercentage is de VS afneemt." 

Prijs sinaasappelsap zal vrijwel zeker stijgen
In Brazilië zijn er nog grote voorraden Frozen Concentrate Orange Juice (FCOJ) beschikbaar maar de sapconsumptie zal waarschijnlijk lager uitvallen vanwege de huidige beperkende maatregelen binnen de horecasector.

"We denken niet dat het wegvallen van de cateringsector zal worden gecompenseerd door de groei van de retailverkoop. We verwachten dat het verlies van de sapafzet aan cateringkanalen (horeca) aanzienlijk is, hoewel waarschijnlijk minder sterk in de betere hotels."

Gezien de toename van de retailvraag en de lagere productie heeft hij nog onbevestigde berichten gekregen dat Brazilië haar prijzen voor FCOJ tot het einde van het jaar gaat verlagen. Een dergelijk besluit zou de vraag stimuleren en serieuze concurrentie voor Spanje betekenen in de NFC-sector," vervolgt hij.  

De verkoop van houdbare sapproducten zal eveneens toenemen. "De tweede Covid-19-golf is begonnen en we denken dat mensen weer gaan hamsteren."

De raming voor de wereldwijde sinaasappelproductie voor 2019-2020 (versmarkt en verwerking) is vrij laag en staat op ongeveer 47,5 mln ton. Dit betekent een daling ten opzichte van 2018-2019 (53,2 mln ton). De Europese sinaasappelsapproductie wordt op 5,8 mln ton geraamd. 

De sinaasappelproductie in Egypte is nu gelijk aan die in Spanje (en hun productie van essentiële oliën is eveneens interessant). Vanwege de lagere Europese productie van sinaasappelen voor de versmarkt  zal de vraag naar verse Egyptische sinaasappelen toenemen.

De Braziliaanse niet uit concentraat (NFC)-sector is van grote betekenis voor Europa. "De niet uit concentraat-markt is waar het geld te verdienen is en waar grote aantallen omgaan. De sector doet er dus alles aan om de handel op peil te houden. Je moet dit in gedachten houden met het oog op de Spaanse sinaasappelsapproductie."

Toegenomen Chinese consumptie van superpremium NFC-sap
De verwachting was dat China een enorme producent en consument zou worden van sinaasappelsap maar deze is nooit helemaal uitgekomen omdat de grootste citrusboomgaarden in het land vooral bestaan uit mandarijnenbomen en sinaasappelsap in het land zelf minder populair is dan bijvoorbeeld sneeuwperensap.

De groei van zowel de sinaasappelsapproductie als -consumptie is zeer beperkt in China. 

Iets wat volgens hem wel de moeite waard is om in de gaten te houden, is de superieure kwaliteit van de verse sinaasappelen die worden gebruikt voor het bereiden van sap in cafés en internationale koffiebars in de grote steden in China. Hiervoor worden waarschijnlijk zowel lokaal geteelde als geïmporteerde sinaasappelen gebruikt. 

Recordoogst citroenen in Spanje, aanvoer uit Argentinië laag
Sinds de overproductie in Argentinië zijn de prijzen voor citroensapconcentraat zeer zwak. 

De vraag naar verse citroenen is sterker. 

Spanje rekent in 2020-2021 op een recordoogst van bijna 1,3 mln ton citroenen, die grotendeels voor de versmarkt worden geteeld. 

"In de Spaanse citroensapsector heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de richting van niet uit concentraat (NFC)-sap. De groei is spectaculair en bedraagt meer dan 100.000 ton. Dit is de richting die Spanje opgaat en uiteraard zijn de marges voor NFC beter."

De grote Spaanse oogst zal de Argentijnse importproducten in Spanje minder competitief maken. 

Argentinië daarentegen verwacht een uiterst kleine oogst. De citroensector heeft een gestage groei doorgemaakt (met uitzondering van de vorstschade in 2014) maar Murray legt uit dat het probleem zat in de overproductie van citroensapconcentraat. Het land produceert alleen concentraat, geen NFC, dit in tegenstelling tot Spanje. Murray stelt dat het in het belang van Argentinië zou zijn om te starten met de NFC-productie. 

Het grootste gedeelte van de Argentijnse oogst is bestemd voor de sapproductie. Het effect op de prijs is dan ook vrij dramatisch. De prijzen voor citroensapconcentraat hebben volgens Murray een vrije val gemaakt met als gevolg dat er voor komend seizoen een hogere  afzet van verse citroenen en een afname van de citroensapproductie worden verwacht. Het hoge inflatiepercentage in Argentinië werkt ook niet echt mee en de historisch lage prijzen moeten gewoonweg omhoog. 

Citrus blijft een geliefde smaak
Het goede nieuws is dat de smaak van citrus ook favoriet blijkt te zijn bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Murray licht dit toe: "Sinds 2017 bevatte 47% van alle waters met smaak een citrusprofiel. In datzelfde jaar werd citrus toegevoegd aan 38% van de sport- en energiedranken, 34% van de koolzuurhoudende frisdranken, 30% van de alcoholische dranken met toegevoegde smaak, 29% van de kant-en-klare ijstheeproducten en 26% van de sappen."

De prijzen voor citroen- en sinaasappelolie zullen naar verwachting licht stijgen om de eenvoudige reden dat deze oliën een bijproduct zijn van de concentraatproductie en er minder concentraat zal worden geproduceerd.

 

Publicatiedatum: